Preskoči na glavno vsebino

2. Če bi živel še en dan, bi ... bral.


Pred nekaj dnevi sem prebral knjigo Ernesta Hemingwaya Starec in morje. Govori o možu, ki mu je po dolgih dneh neuspeha uspelo ujeti največjo ribo. Potem pa so prišli morski psi, mrhovinarji velike ribe. Ta trenutek je pisatelj ujel takole: »Ay,« je rekel naglas. Za to besedo ni prevoda, mogoče je samo zvok, kakršnega človek nehote izusti, ko čuti, kako mu gre žebelj skozi dlan in v les.

Fantastičen stavek. Dragi moji, od te fantastičnosti se živi. Od tega, da te nekaj tako prevzame, te preseneti, te začara … te zamisli.

Če bi živel še en dan, bi bral. Bral bi tako, kot mi je bral oče, ko sem kot otrok ležal na postelji, z rokami sem si podpiral brado, on pa me je – izmučen od dela celega dneva – vozil po prostranstvih domišljije, najprej s Piko Nogavičko, potem z Bratovščino Sinjega galeba. Še zdaj se spomnim, kako rad sem poslušal njegovo branje. Tako rad, da je on zaspal pred menoj in sem ga moral buditi in rotiti, naj prebereva še eno in še eno poglavje. Tako bi rad bral. Da bi nekomu povedal nekaj lepega, pravljičnega, življenjskega, ker je vsaka pravljica življenjska. Ne zato, ker bi nam povedala, da zmaj obstaja, ampak ker nam pove, da se ga da premagati. (G.K. Chesterton)

In bral bi tako, kot sem bral ob številnih večerih, ko sem si s kavča prinesel odejo, jo položil na trdo »kišto« ob toplem »špargetu« in potem ure in ure bral, mama mi je kuhala čaj, oče pa pekel kostanj. Mmm, kako je dišalo, kako je bilo toplo. Tako bi rad bral. Bral bi tako, da bi začutil v življenju toplino in dom.

In bral bi tako, kot sem bral dolga leta potem, malo, površno, da bi to lepoto, ki se skriva v njih, potem kot izgubljeni zaklad spet nekoč odkril in jo začel ljubiti z novo, še večjo ljubeznijo. Zapustil sem knjige, božal sem jih samo po platnicah in vedno znova prelagal trenutek, ko bi se jim prepustil. In sem vsakič, ko sem jih videl, v sebi spet zajokal, potiho, neslišno. Ker je včasih treba zapustiti nekaj, kar ljubiš, da bi to nekoč ljubil še bolj.

Vse to, kar vidite, da sem jaz, so naredili ljudje, s katerimi živim, in knjige, ki sem jih prebral. Pa s tem ne mislim sposobnosti zapisovanja besed, da lepo zvenijo in veliko povejo. Ne. Knjige niso samo še ena možnost preživljanja prostega časa. Knjige so žive. Knjige so odtis ljudi, ki so jih napisali. In človek živi knjige, ki jih prebere.

Ker vem za ljudi, ki ogromno preberejo, in prav vsi so prijetni, široki ljudje. Mladi so, vedno polni novosti in življenja. Poznam človeka, ki se bliža devetdesetim letom, pa je v svoji misli in svojem življenju še vedno tako zelo mlad. Veliko, zelo veliko bere. In vem tudi za zadrte ljudi, za zaprte in stare ljudi, ki niso nujno stari po letih, so pa stari, ker jim je edinole lastno mnenje merilo vsega. Tako je, ne berejo veliko. Ne knjig ne ljudi.

Zato bi – če bi živel še en dan – bral. Ker bi hotel imeti zadnji dan svojega življenja zadosti veliko srce za vsakega človeka – in za pomlad.

Komentarji

  1. Vas pa je lepo brati.
    Nedolgo nazaj sem vas imela priliko poslušati poročno pridigo...Hvala, Oprosti, Rad te imam.

    En velik HVALA za ta vaš blog.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej

Svoboda je ljubiti svoje meje

Svet bo spet moral najti Boga. Ali pa ga ne bo več. Sveta, mislim. »Kakor mladika ne more sama roditi sadu, če ne ostane na trti, tako tudi vi ne, če ne ostanete v meni. Jaz sem trta, vi mladike.« (Jn 15,4-5) Kajti ko govorimo o zmešanem svetu brez morale in vrednot, o svetu, v katerem je mogoče resnično vse mogoče, moramo začeti pri dejstvu, da smo si tak svet želeli , namreč svet brez omejitev, v katerem je lahko vse tako, kot si želimo, kjer ni nič prepovedano – in zato tudi nič več sveto in lepo. Svet neizmerne svobode, brez meja in prepovedi. Zato smo se za to odrekli Bogu, torej nekomu, ki je nad vsemi, nekomu, ki postavlja meje in s tem ustvarja red, ki nekatere stvari označi za nedotakljive in nemogoče. In tak svet zdaj res imamo, svet, v katerem si človek predstavlja, da je bog. In je v njem vse narobe. Ker je porušen temeljni red: » Jaz sem trta, vi mladike.« (Jn 15,5)  Meje so namreč v človeka položene zato, ker ga definirajo . Pomagajo mu spoznati, kdo je in kaj mora (in m

Zavetnik poslušanja in zvestobe

Kar koli delate, delajte iz srca kakor Gospodu in ne kakor ljudem. (Kol 3,23)  Pridni Jožef, ki nas z oltarja gleda s tako vsakdanjo sekiro in žago, potnega čela in hoče brez besed povedati neko pomembno stvar: da je Božji otrok »tesarjev sin« (Mt 13,55). Da je torej njegovo delo napravilo Božjega sina. Da ga je njegovo pridno delo spravilo v mizarsko delavnico. Da ga zato lahko naše zvesto in požrtvovalno delo spravi v naše cerkve, v naše kuhinje, v naše pisarne in tovarne, ker je vse naše delo pravzaprav ustvarjanje Boga v našem svetu.  Ne glede na to, ali smo duhovnik ali tesar, kuharica ali smetar, naše delo »ustvarja« Boga.   In ko se tega zavedamo, potem moramo razumeti, kako nekaj pomembnega je delati – in kako nekaj pomembnega je delati pošteno, zavzeto, marljivo in z veseljem tisto, k čemur smo bili poklicani po svojih sposobnostih . Ker je to nič manj kot nekaj, kar temu svetu dolgujemo, namreč dobro opraviti svojo nalogo. » Če je človek poklican za pometača ulic, naj pomet

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.