Preskoči na glavno vsebino

Industrija ovac

Kakšen profil vernika si želimo in ustvarjamo?


Prejšnji teden so me pri verouku šokirali birmanci. Načeli smo eno od kočljivejših vprašanj sodobnosti, o splavu smo se pogovarjali. Pa se mi je zazdelo, da je ta problematika kočljiva pravzaprav samo z moje strani, saj je bilo videti, da jih tema, v nasprotju z mojimi pričakovanji, ni kaj preveč vznemirila. »Bi naredili splav, če bi prišlo do nezaželene nosečnosti?« »Odvisno. Če bi bilo še treba končati šolo, bi ga.«

Kot bi menda vsakega duhovnika, je v tistem trenutku tudi mene pograbila sveta gorečnost, da bi tem mladim povedal, kar je treba, da bi jih tudi s pomočjo svoje karizme prepričal in celo navdušil za »našo stvar«, drugače povedano, da bi jih napravil za »vojake Kristusovega evangelija«, za branilce večnih vrednot, kar bi bilo v tem času, ko sta modrost in zdrava kmečka pamet nekaj tako redkega kakor sneg, zanje gotovo nekaj koristnega. Vendar imamo takih ljudi po župnijah že veliko. To so tisti ljudje, ki župnika sprašujejo, ali naj na oltar položijo ta ali drugi prt, če pred mašo lahko molijo rožni venec in katero stranko naj volijo na volitvah. Povejmo po domače, gorečnost poučevanja je iz naših ljudi, ki jim pridigamo, naredila ovce. Ali pa kozle. Torej tiste pridne, ki nas poslušajo in ostanejo v cerkvi, in tiste, ki se z nami ne strinjajo in zaradi tega odidejo iz klopi, največkrat po birmi, takrat je dobra priložnost za to. V statistiko bomo zapisali: oddaljeni. Pa so bili (in so lahko še vedno) morda bližje evangeliju kot kdo, ki zvesto sedi v tretji klopi na levi strani, vsak dan na istem mestu.

Seveda vse te stvari delamo iz popolne dobronamernosti, ljudi »učimo« in s tem delamo nekaj dobrega, saj vendar delo usmiljenja pravi, da je pomembno »nevedne učiti«. Vse lepo in prav, vendar jih s svojim pristopom indoktrinacije največkrat učimo tega, naj razmišljajo, kot razmišljamo mi, njihovi predstojniki, ali če rečemo bobu bob, naj sploh ne razmišljajo. Naj preprosto ubogajo. Naj se kot pijanec plota držijo tistega, kar smo jih naučili, in s tem zanemarijo enega največjih darov, ki so ga prejeli s strani Boga, dar razuma. Malce podcenjujoče, se vam ne zdi? Kakor da dvomimo, da se lahko nek človek, ki posluša evangelij in glas svoje vesti, pravilno odloča že sam po sebi. Kakor da nas je strah človeka prepustiti njegovemu lastnemu razmišljanju … Da se ne bi morda v njem od nas oddaljil … Da ne bi v njem morda postal nekdo z drugačnim mnenjem od uradnega …

Ne dati pravilnega odgovora, ampak postaviti dobro vprašanje, to, se mi zdi, je naloga in poslanstvo oznanjevalca in učitelja evangelija. Rečeno po Kristusovo: »Kaj pa vi pravite, kdo sem?« (Mr 8,29) Nenazadnje vloga vzgoje v človekovem življenju ni to, da ga oborožimo s priročnikom odgovorov na življenjska vprašanja, ampak to, da ga naučimo o njih razmišljati, se spraševati, raziskovati, tudi dvomiti in imeti voljo, da pridemo vprašanjem sami do dna. Vzgajati jih moralno, kar pomeni, ne reči: »To je prav in to je narobe,« ampak »Se ti zdi to prav?« Lahko govorimo o dejstvih, lahko predstavljamo primere iz evangelija in lastnega življenja, nazadnje pa se ne smemo (in ne moremo) odločiti namesto njih. Ker se bodo s tem naučili samo tega, da se jim ni treba odločiti, ker se bo namesto njih vedno odločil nekdo drug. In to bo vedno tisti, ki bo imel nanje močnejši vpliv, eden od manipulatorjev današnjega časa. Priznajmo si, v vedno redkejših primerih bo to duhovnik, vedno večkrat bo to nekdo, ki jih bo skušal izkoristiti.

Zato mi je pomembno samo to, da naši otroci razmišljajo. Samo tega jih želim naučiti. Potem, rečeno malce predrzno, mi je skorajda vseeno, kam pojdejo. Ker bodo gotovo šli prav, če bodo le razmišljali s svojo – ne z mojo – glavo.

(komentar je izšel v reviji Cerkev danes, februar 2020)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j