Preskoči na glavno vsebino

Iščem identiteto duhovnika

Smo župniki plačani na glavo?


Nekega nedeljskega večera sem si ogledal enega iz serije dokumentarcev Morgana Freemana. Z vprašanjem Boga se ukvarja, zanimivo, o stvari, ki vznemirja tudi danes, tudi v tem svetu, ki nima potrebe po Bogu. Ali pa si tako samo mislimo. Tam je bil tudi nek etiopski duhovnik, ki so ga verniki obiskovali, da bi s križem iz njih odganjal zle demone, in čeprav je to počel skorajda pretepaje, jih ni bilo malo. Razmišljal sem, v čem se midva, jaz duhovnik, on napol šaman, razlikujeva. Samo to, da on živi v svetu, za katerega se zdi, da bolj potrebuje Boga kot naš, zahodni, moderni svet?

Ko se duhovniki zbiramo na raznih posvetih in seminarjih, kot toplo vodo vedno znova odkrivamo že staro dejstvo, da je ljudi v cerkvi vedno manj. Nekako odgovorni se čutimo za to problematiko, za stanje, kakršno pač je. Seveda, preprosto težko je gledati statistiko ob koncu leta in ugotavljati, kako velika razlika je med krsti in pogrebi, da porok niti ne omenjam. Odgovorni za to se počutimo. Podobno kot bi se prodajalec smuči čutil odgovornega za pomanjkanje snega, bi rekel. Ampak, saj poznate tisto, po duhovnikih vera gor, po duhovnikih vera dol. In tako pretresamo vprašanje, kaj naj storimo, da se ta negativni trend vsaj ustavi, če že ne obrne. Kako naj spet napolnimo cerkve? Moramo biti bolj strogi, ker današnji človek potrebuje in išče zahtevnosti? Moramo pri nekaterih vprašanjih popustiti, ker slabotne pretirana strogost odvrača? Moramo bolj zanimivo pridigati? Narediti bolj živahne, bolj meditativne maše? Ali morda organizirati kakšen zunanjemu svetu konkurenčen program?

Naša prizadevanja, naši programi so – tako se mi zdi, ko gledam utrujene obraze na večernih srečanjih – velikokrat samo še dodatna obremenitev za tiste ljudi, ki so predobri, da bi rekli, da ne pridejo, in se čutijo dolžne, da se udeležijo tudi programa v cerkvi, čeprav so isti dan peli že v zborčku glasbene šole, obiskali šolsko predavanje za starše in se dobili na srečanju društva upokojencev. Občutek imam, da pridejo zaradi mene. Da bo župnik zadovoljen, da ne bo padel v depresijo, če nikogar ne bi bilo.

Ker bi res padel v depresijo. Mi moramo imeti nekoga pred seboj, mi moramo nekomu pridigati, tako sodimo svoj poklic kot uspešen ali neuspešen, po zasedenih klopeh, po statistiki, po miloščini v mošnji. Če se samo spomnim besedišča z naših srečanj: delamo za to, da bi koga »pridobili«, da bi koga »navdušili«, da bi koga »prepričali«, da bi mlade spet »pritegnili« v cerkev. Če že ne v vojski, smo pa gotovo v nekakšnem šovbiznisu. Stojimo pred vrati cirkusa in obljubljamo nepozabno predstavo, kot da smo župniki plačani na glavo …

Razmišljam, da bi obrnil logiko. Takole, po evangeljsko, na glavo, da bi bilo vse, o čemer razmišljam in kar živim, kar govorim, bolj ne od tega sveta, kar pomeni nepotrošniško, nekapitalistično, brez imperativa uspeha in izven tržne logike. Da ne bi ničesar hotel prodati, ničesar zaslužiti. Da bi kot duhovnik postal to, kar so bili kristjani najprej, oznanjevalec, glas evangelija v svetu, ne glede na to, ali ga kdo posluša, ne da bi kaj pričakoval od tega, ne da bi od tega živel. Morda bi bilo treba spet v službo, tako kot Pavel šivati šotore ali kaj drugega, in tam, za delovno mizo, ne v župniščih, živeti evangelij. Da bi bil duhovnik človek, ki se od drugih loči samo po tem, da si zvečer obleče mašni plašč ter daruje Boga na oltarju, za vse, tiste, ki so tam, in tiste, ki jih ni, brez užaljenosti in brez vtisa manjvrednosti. Človek, ki je tam za druge, ker ga briga evangelij. Ki bi rad nekaj dal, ne nekaj dobil.

Vsekakor bi bila to logika, ki prinaša v ta svet več veselja in manj zagrenjenosti. Je to Božji obraz, ki ga išče današnji človek?

(objavljeno v reviji Cerkev danes, 1/2019)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j