Preskoči na glavno vsebino

Umetnost, kje si?

Kresnik Goranu Vojnoviću

Umetnost že dolgo ni več za sanjače, za idealiste. Umetnost je za posebneže, za tiste, ki si upajo. Umetnost je za tiste, ki si upajo pokazati nekaj več, nekaj drznejšega, nekaj novejšega. Lahko tudi nezaslišanega, saj je vendar že precej časa tako, da je nezaslišanost v svetu, katerega glavni krojači so mediji, edina prava blagovna znamka, ki zbudi (ali zbode) vedno bolj (pre)sito potrošniško oko. Škandali, takšni in drugačni, so edino, kar se trži. In danes se (predvsem) trži tudi umetnost. Od nečesa je pač treba živeti ...

Saj ne, da se to še nikdar ni zgodilo. V zgodovini je cel kup podobnih primerov – izdelava za kupca oz. sponzorja. Mozartove sonate, na primer. Toda vseeno je imela tudi pri naročilih glavno besedo umetnost, izraz umetnika, tudi všečnost, seveda. Toda všečnost v obliki lepote. Danes pa ...

Mislim, da se ne motim, da je tudi v slovenski literaturi že nekaj časa tako. Vsake toliko se zgodi kak lepotni preblisk, drugače pa se na področju ustvarjanja kar nekaj časa ne vlaga toliko na lepoto kot na ekskluzivnost. Za nekaj takega štejem tudi letošnji nagradi prešernovega sklada in kresnika (za najboljši slovenski roman), ki ju je za svoj roman Čefurji raus! prejel pisatelj Goran Vojnović.

Seveda bo na tem mestu marsikdo dvignil prst nad menoj in me obtožil take in drugačne fobije, ker gre pač za delikatno temo slovenskega državnega prostora (kamor spada seveda tudi famozno vprašanje Romov v Sloveniji). Pa ne gre za to. Niti najmanj ne. Gre preprosto za to, kaj je postala naša literatura: iskanje pozornosti ali iskanje odprtih vprašanj. Morda gre vsem, ki z njo operirajo na medijskem trgu, predvsem za drugo, češ da bi radi Slovencem, zdaj že pregovorno enemu najbolj nestrpnih narodov v Evropi, postavili ogledalo. A zakaj se mi zdi, da gre vedno bolj za drugo? Ker se je v t.i. »iskanju resnice« zalomilo na enem najbolj občutljivih področij – pri jeziku.

Sicer se strinjam, da je jezik hiša biti (kot pravi Heidegger) in da je jezik naroda rast, toda t.i. čefurščina, ki je najbolj navdušila nagrajevalce letošnjih osrednjih literarnih nagrad, se mi za literarno nagrado zdi kaplja čez rob. Sicer naj bi služila bolj stvarnemu prikazu dejanskega stanja in morda se z njo res lažje operira. Toda ali je služenje t.i. estetiki grdega vredno nagrade? Gre za inovativnost? Za odkrito spreminjanje slovenščine v bazar izrazov vseh kultur in subkultur, ki so v slovenskem prostoru dejansko prisotne? Bojim se, da nagrajevanje takšnih del slovenske umetnosti kaže smer, kam naj bi umetnost krenila v bodoče. Predvsem zato, ker je tudi literatura postala tržna vrednost, antična pravila lepote pa so zakopana nekje globoko pod površjem.

Le kdaj bo nova renesansa?

Komentarji

  1. Odlično razmišljanje. Zdi se mi, da nas je tistih, ki se borimo za lep narodni jezik, čedalje manj. Uživam ob poslušanju narečij, ki pa se žal vedno bolj izgubljajo v poplavi slengovstva, čefurščine, anglizmov ipd. Hkrati pa je tudi veljalo, da so narečja puščala prostor knjižnemu jeziku, ki je bil velika vrednota. Je danes še tako?

    Na tem mestu bi omenil zanimiv citat iz filma 'Biloxi blues', ki sem ga včeraj gledal. Gre za biografski film vojaka, ki se je ob koncu druge svetovne vojne pripravljal na odhod na bojišče, hkrati pa pisal dnevnik. Citat pa je: "Ugotovil sem, da ljudje verjamejo tisto, kar preberejo. Zato sem začutil na svojih ramah kot pisatelj veliko breme odgovornosti za tisto, kar napišem."

    Je danes še tako? Nosijo pisatelji še kakšno odgovornost za posledice svojega pisanja? In - nosijo podeljevalci nagrad še odgovornost za posledice podelitve teh nagrad? "Odgovoriste si lohko sami."

    OdgovoriIzbriši
  2. Vprašanje "Le kdaj bo nova renesansa?" bi spremenil v "Le KDO bo nova renesansa?".

    Zapis mi je všeč toda novost ne bo prišla kot NLP iz vesolja ampak so potrebni ljudje - nosilci.

    OdgovoriIzbriši
  3. Če bo šlo tako naprej, bodo naslednje leto aktualni nagrajenci pedri in lezbijke. vsaj tako se sedaj kaže.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Velikonočni ogenj

Podolgovata meglica se je vlekla nad zaspano vasjo in tik čez njo je mežikalo jutranje sonce, ko sem še zaspan in krmižljav nekaj pred sedmo zjutraj stekel proti cerkvi. Pod zvonikom se je že nabrala množica fantov, ki so stali ob ognju in se greli, vsak s svojo domačo pripravo za raznašanje, nekateri so lesne gobe nataknili kar na žico, drugi smo si jih nadrobili na koščke in jih položili na dno preluknjane konzerve, podedovane od starejših bratov.  Nekje med zaspanostjo in veselim vznemirjenjem se je vlekel dim in silil v oči, vendar je bilo v mrzlem jutru tam vendarle prijetno toplo, zato smo ostali ob ognju in potrpežljivo čakali, da bo župnik nazadnje le poškropil tisti nenavadni, jutranji kres, ki ga je navsezgodaj pripravil Jožko Mežnarjev. Potrpežljivi smo morali biti, nihče ni smel prižgati ognja pred koncem. Čim pa je župnik zamahnil z roko in se je na razžarjenih polenih razgubilo tistih nekaj blagoslovljenih kapljic, smo kot sestradane živali planili na kres, da bi čimprej