Preskoči na glavno vsebino

Umetnost, kje si?

Kresnik Goranu Vojnoviću

Umetnost že dolgo ni več za sanjače, za idealiste. Umetnost je za posebneže, za tiste, ki si upajo. Umetnost je za tiste, ki si upajo pokazati nekaj več, nekaj drznejšega, nekaj novejšega. Lahko tudi nezaslišanega, saj je vendar že precej časa tako, da je nezaslišanost v svetu, katerega glavni krojači so mediji, edina prava blagovna znamka, ki zbudi (ali zbode) vedno bolj (pre)sito potrošniško oko. Škandali, takšni in drugačni, so edino, kar se trži. In danes se (predvsem) trži tudi umetnost. Od nečesa je pač treba živeti ...

Saj ne, da se to še nikdar ni zgodilo. V zgodovini je cel kup podobnih primerov – izdelava za kupca oz. sponzorja. Mozartove sonate, na primer. Toda vseeno je imela tudi pri naročilih glavno besedo umetnost, izraz umetnika, tudi všečnost, seveda. Toda všečnost v obliki lepote. Danes pa ...

Mislim, da se ne motim, da je tudi v slovenski literaturi že nekaj časa tako. Vsake toliko se zgodi kak lepotni preblisk, drugače pa se na področju ustvarjanja kar nekaj časa ne vlaga toliko na lepoto kot na ekskluzivnost. Za nekaj takega štejem tudi letošnji nagradi prešernovega sklada in kresnika (za najboljši slovenski roman), ki ju je za svoj roman Čefurji raus! prejel pisatelj Goran Vojnović.

Seveda bo na tem mestu marsikdo dvignil prst nad menoj in me obtožil take in drugačne fobije, ker gre pač za delikatno temo slovenskega državnega prostora (kamor spada seveda tudi famozno vprašanje Romov v Sloveniji). Pa ne gre za to. Niti najmanj ne. Gre preprosto za to, kaj je postala naša literatura: iskanje pozornosti ali iskanje odprtih vprašanj. Morda gre vsem, ki z njo operirajo na medijskem trgu, predvsem za drugo, češ da bi radi Slovencem, zdaj že pregovorno enemu najbolj nestrpnih narodov v Evropi, postavili ogledalo. A zakaj se mi zdi, da gre vedno bolj za drugo? Ker se je v t.i. »iskanju resnice« zalomilo na enem najbolj občutljivih področij – pri jeziku.

Sicer se strinjam, da je jezik hiša biti (kot pravi Heidegger) in da je jezik naroda rast, toda t.i. čefurščina, ki je najbolj navdušila nagrajevalce letošnjih osrednjih literarnih nagrad, se mi za literarno nagrado zdi kaplja čez rob. Sicer naj bi služila bolj stvarnemu prikazu dejanskega stanja in morda se z njo res lažje operira. Toda ali je služenje t.i. estetiki grdega vredno nagrade? Gre za inovativnost? Za odkrito spreminjanje slovenščine v bazar izrazov vseh kultur in subkultur, ki so v slovenskem prostoru dejansko prisotne? Bojim se, da nagrajevanje takšnih del slovenske umetnosti kaže smer, kam naj bi umetnost krenila v bodoče. Predvsem zato, ker je tudi literatura postala tržna vrednost, antična pravila lepote pa so zakopana nekje globoko pod površjem.

Le kdaj bo nova renesansa?

Komentarji

  1. Odlično razmišljanje. Zdi se mi, da nas je tistih, ki se borimo za lep narodni jezik, čedalje manj. Uživam ob poslušanju narečij, ki pa se žal vedno bolj izgubljajo v poplavi slengovstva, čefurščine, anglizmov ipd. Hkrati pa je tudi veljalo, da so narečja puščala prostor knjižnemu jeziku, ki je bil velika vrednota. Je danes še tako?

    Na tem mestu bi omenil zanimiv citat iz filma 'Biloxi blues', ki sem ga včeraj gledal. Gre za biografski film vojaka, ki se je ob koncu druge svetovne vojne pripravljal na odhod na bojišče, hkrati pa pisal dnevnik. Citat pa je: "Ugotovil sem, da ljudje verjamejo tisto, kar preberejo. Zato sem začutil na svojih ramah kot pisatelj veliko breme odgovornosti za tisto, kar napišem."

    Je danes še tako? Nosijo pisatelji še kakšno odgovornost za posledice svojega pisanja? In - nosijo podeljevalci nagrad še odgovornost za posledice podelitve teh nagrad? "Odgovoriste si lohko sami."

    OdgovoriIzbriši
  2. Vprašanje "Le kdaj bo nova renesansa?" bi spremenil v "Le KDO bo nova renesansa?".

    Zapis mi je všeč toda novost ne bo prišla kot NLP iz vesolja ampak so potrebni ljudje - nosilci.

    OdgovoriIzbriši
  3. Če bo šlo tako naprej, bodo naslednje leto aktualni nagrajenci pedri in lezbijke. vsaj tako se sedaj kaže.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j