Preskoči na glavno vsebino

»O, srečna krivda!«

Ali "kako je greh postal zemlja za Božjo milost" 


V bogoslužju velikonočne vigilije kakor blisk nočno nebo razpara našo tišino pred velikonočno svečo izredno nenavaden, malodane nespodoben vzklik, a pomembna, ključna beseda, ki nam daje pravilno razumeti praktično vse velikonočno praznovanje: »O, srečna krivda, ki je bila vredna imeti takega in tako velikega Odrešenika!« Izjava, ki je zaradi svoje nezaslišanosti vredna vsaj usločenja obrvi, če že ne popolnega zgražanja. Da bi komu krivda vzbujala srečo, veselje, hvaležnost? Da si krivda lahko za karkoli dobrega v tem življenju, za odrešenje, pripisuje zasluge? 

Padec nam je naraven 

Krivda je tako težka beseda, da si jo je že priklicati v spomin neprijetno. Predvsem zato, ker jo nosi vsakdo od nas, od papeža do zapornika, z muko, z razočaranjem nad samim sabo, težko nam lega na ramena to breme, človeka stiska kruta zavest, da je naredil nekaj slabega. Seveda, ne samo danes – toda posebno danes, v času imperativa popolnosti, no, vsaj popolnega videza, ko kot nekaj dobrega dojemamo samo ugledno, polikano in poštirkano – vedno so si ljudje želeli biti popolni, toda ta želja od nekdaj, v enakem vedno, trči v našo zlomljivo naravo. Tako hitro, tako globoko padamo, ne le nalašč, tudi ker drugače ne zmoremo – ah, ta naša krhkost … – kdaj zaradi precenjevanja samega sebe, kdaj iz laži, ki jo je hudobec zasadil v naše srce, laži, da bomo srečni tedaj, ko bomo postali kakor bog … 

Vendar nismo bog. Padec nam je, bogsigavedi zakaj, zapisan v naravo, padec, slabost, napaka, greh, poraz, kriza, škandal, smrt, poimenujte ga, kakor hočete, vsakokrat gre za isto stvar, ki nas pahne v suženjstvo. O tistem suženjstvu govorim, ko je treba živeti s tem, kar smo naredili, v čemer smo padli, ni druge, treba je živeti z zavestjo, da si krivdo – če gledamo objektivno, z gledišča pravičnosti – resnično zaslužimo. Vsi. Ker ni večjega ali manjšega grešnika, grešniki smo vsi, ker smo vsi sposobni sebi primernega greha, ta vedno zrase na gomili naših želja in neuslišanih hrepenenj, iz strahu in pomanjkanja ljubezni. Četudi si sami navidezno lajšamo breme tako, da imamo svoj greh za manjšega od grehov drugih. Toda greh je greh. In vsak greh nosi posledico. Krivdo. 

Velikonočni obrat 

Vendar pa je ljubezen nekaj večjega od pravičnosti, milost nekaj, kar presega logiko. »Z milostnim darom ni tako kakor s prestopkom. Če so namreč zaradi prestopka enega umrli mnogi, sta se v veliko večji meri razlila na mnoge Božja milost in dar, po milosti enega človeka, Jezusa Kristusa.« (Rim 5,15) Ta krivda ima zato v sebi, zaritega kakor seme v zemljo, ki samo čaka, kdaj bo prebilo lupino in oživelo, od velike noči dalje Odrešenika, takega in tako velikega Odrešenika, ki človeško logiko obrača na glavo; ki v grobu zemlje daje poganjati nekaj novega. 

Božji zaljubljenosti se je namreč človek zasmilil, ni ga mogel pustiti v grobu, četudi si ga je s svojimi dejanji zaslužil, četudi si ga je izkopal sam, v naivnosti, da mu bo zlo dalo tistega, kar mu ni dal Bog. Hudo mu je bilo zanj, tako zelo, da je šel vanj, v sam greh, v samo krivdo, v grob je naredil korak, da bi ga poiskal in odnesel ven. »O zares, Adamov greh je bil potreben, da je bil izbrisan s Kristusovo smrtjo.« Bog ne bi stopil v krivdo, če človek ne bi grešil. Zaradi njega je to storil! Zato »srečna krivda«: da je namreč prav greh, prav zlo najbolj razodelo, kako neskončno velika in mogočno nepremagljiva je Božja ljubezen. »O, kako čudovito nas v svojem usmiljenju ceniš! O, kako nedoumljiva je tvoja ljubezen: da rešiš sužnja, si daroval Sina.« 

S krivdo, z grobom tako ni konec zgodbe pokopanega semena. Zaradi ljubezni je človek nekaj več od svoje slabotnosti in seme več od lupine. To zemljo bo izrabilo in izkoristilo, da bo pognalo v klas. V novo življenje. 

Sprejemati ljubezen 

Človek namreč šele zaradi odpuščanja začne z novim življenjem, prej za to ne čuti potrebe, v starem, zatohlem prepričanju, da je z njim vse v redu, životari. V grehu, prav tam, na dnu svoje človečnosti, kot se zdi, pa se resnično odpre za ljubezen, komaj takrat čuti, da jo potrebuje, četudi si je ne zasluži: »Jezus, spomni se me, ko prideš v svoje kraljestvo!« (Lk 23,42) In samo ljubezen lahko spremeni človeka, samo ljubezen, ne krivda in ne kazen ga ne moreta, ne sovraštvo ne maščevalnost. Samo usmiljena ljubezen. Bog, ji rečemo, On, ki visi na lesu naše krivde in ne reče ničesar drugega kot: »Resnično, povem ti: Danes boš z menoj v raju.« (Lk 23,43) 

Ko vem, da sem grešnik, ko čutim krivdo na sebi, si želim ljubezni. Da bi me imel nekdo večno rad. Zatorej zares, »srečna krivda«, ki v nas zbuja hrepenenje po ljubezni, »srečna krivda«, ki nam daje vedeti, da moramo sprejemati ljubezen, da brez nje ne moremo nič. »O, srečna krivda«, ki prav zato v nas spet prebuja človečnost, ker smo šele v zavesti svojega greha sposobni razumeti in sprejemati druge grešnike, namesto žugajočega prsta razumevajoče pokimati z glavo. Odpustiti. Dati novo priložnost. Ker si jo vsakdo zasluži, vsakdo, vsi stojimo kot grešniki pred velikonočno svečo, v temi svoje slabotnosti jo gledamo, kako brez pojemanja migota in sveti, »tista danica, pravim, ki nikoli ne zaide, Kristus, tvoj Sin, ki se je vrnil od mrtvih, jasno zasvetil človeškemu rodu in živi in kraljuje vekomaj.«

Živeti brez krivde 

Tako je človekov greh postal zemlja za Božjo milost. Božjo, ne človeško milost, kajti ljudje ne dajemo novega življenja, pomladi, Bog ga daje, za Boga ni nikoli nihče izgubljen, ker nas ljubi za večno. Za ljudi pa bo grešnik vedno grešnik, iz katerega nikoli več ne bo nič dobrega, grešni kozel, na katerega smo kot družba obesili vsak svojo krivdo. Tako delamo, tako se ji izogibamo, toda v tem ni rešitve. Rešitev je v tem, da svojo krivdo, posledice našega greha, zavestno, s priznanjem in kesanjem izročimo Bogu. In odpustimo, sebi in drugim. In On bo naredil, kar bo vsem v pomlad

Ko namreč komu odpustimo, se odpovemo moči nad njim, mu odvzamemo krivdo in breme njegovega greha ter jo izročimo v Božje roke, naj z njo naredi, karkoli hoče. Enako, ko odpustimo sebi. V njegovih rokah je vse prav, vse blagoslovljeno. Če kazen – ali bolje posledica – pride, moramo verjeti, da si jo zaslužimo iz ljubezni, da nas bo ta posledica potegnila iz brezna in spremenila v dobro. Če je ni, pa verjeti, da je ne potrebujemo, da nas je greh že toliko spremenil, da je bilo prav to, tisto nezaslišano grdo in težko in vse, kar smo preživeli zaradi njega, naše vstajenje

Nikoli ne bom razumel, kako mu je to uspelo. Kako je tudi naše najtežje stvari spremenil nam v blagoslov. To zmore samo ljubezen, največja, najmogočnejša sila tega sveta, ki kolje narazen tudi grobove, ubija greh in smrt, Ljubezen, ki nam je dala prihodnost, da bi preteklost pustili za seboj in si dovolili življenje. Da bi radi živeli, zato je Jezus vstal od mrtvih. 

»O, zares, presrečna noč!«

(članek je bil objavljen v tedniku Družina, 9.4.2023)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Svoboda je ljubiti svoje meje

Svet bo spet moral najti Boga. Ali pa ga ne bo več. Sveta, mislim. »Kakor mladika ne more sama roditi sadu, če ne ostane na trti, tako tudi vi ne, če ne ostanete v meni. Jaz sem trta, vi mladike.« (Jn 15,4-5) Kajti ko govorimo o zmešanem svetu brez morale in vrednot, o svetu, v katerem je mogoče resnično vse mogoče, moramo začeti pri dejstvu, da smo si tak svet želeli , namreč svet brez omejitev, v katerem je lahko vse tako, kot si želimo, kjer ni nič prepovedano – in zato tudi nič več sveto in lepo. Svet neizmerne svobode, brez meja in prepovedi. Zato smo se za to odrekli Bogu, torej nekomu, ki je nad vsemi, nekomu, ki postavlja meje in s tem ustvarja red, ki nekatere stvari označi za nedotakljive in nemogoče. In tak svet zdaj res imamo, svet, v katerem si človek predstavlja, da je bog. In je v njem vse narobe. Ker je porušen temeljni red: » Jaz sem trta, vi mladike.« (Jn 15,5)  Meje so namreč v človeka položene zato, ker ga definirajo . Pomagajo mu spoznati, kdo je in kaj mora (in m

Zavetnik poslušanja in zvestobe

Kar koli delate, delajte iz srca kakor Gospodu in ne kakor ljudem. (Kol 3,23)  Pridni Jožef, ki nas z oltarja gleda s tako vsakdanjo sekiro in žago, potnega čela in hoče brez besed povedati neko pomembno stvar: da je Božji otrok »tesarjev sin« (Mt 13,55). Da je torej njegovo delo napravilo Božjega sina. Da ga je njegovo pridno delo spravilo v mizarsko delavnico. Da ga zato lahko naše zvesto in požrtvovalno delo spravi v naše cerkve, v naše kuhinje, v naše pisarne in tovarne, ker je vse naše delo pravzaprav ustvarjanje Boga v našem svetu.  Ne glede na to, ali smo duhovnik ali tesar, kuharica ali smetar, naše delo »ustvarja« Boga.   In ko se tega zavedamo, potem moramo razumeti, kako nekaj pomembnega je delati – in kako nekaj pomembnega je delati pošteno, zavzeto, marljivo in z veseljem tisto, k čemur smo bili poklicani po svojih sposobnostih . Ker je to nič manj kot nekaj, kar temu svetu dolgujemo, namreč dobro opraviti svojo nalogo. » Če je človek poklican za pometača ulic, naj pomet

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.