Otrok in zvezde
Immanuel Kant si je za maksimo svojega življenja zapisal tole misel: »Vredno čudenja je le dvoje: zvezdno nebo nad mano in moralni zakon v meni.«
Farizejsko vprašanje: »Ali je dovoljeno možu odsloviti ženo?« in njihov zelo pravni odgovor: »Mojzes je dovôlil napisati ločitveni list in jo odsloviti,« (Mr 10,2.4) pa kaže na neko izgubljenost, ki nastane, ko človek to dvoje neha občudovati. Prav tako izrazito spominja na celo vrsto naših dejanj in odločitev, ki velikokrat temeljijo na črki (zakona). Pogosto nekaj počnemo le zato, ker pač »tako piše«, ker je nekaj predpisano ali dovoljeno, tudi če smo v dvomih, ali je to sploh prav. Če dvom v to sploh še premoremo, dvom, ki je glas moralnega zakona v meni.
Tehnika
Kajti bodimo pošteni, da to vprašanje, ali je kaj prav ali narobe, pač danes pri našem odločanju ni več bistveno. Kot pravi U. Galimberti, je tako zato, ker je naš način razmišljanja v zadnjem času postal zelo tehničen in temelji na računanju, če pa je tako, potem ne vemo in nas niti ne zanima več, kaj je lepo, dobro, pravično, kaj je ljubezen, samo še, ali je kaj koristno. Kaj se nam splača. To je tako, ker mora »vsakdo izmed nas, ko je znotraj nekega aparata, opravljati dejavnosti, ki jih predpisuje ta aparat. […] Uslužbenec sicer morda čuti ugovor vesti, vendar mora ubogati, ker sicer izgubi službo. Tvoja vest torej ne šteje nič več. […] Odgovornost imaš samo še do nadrejenega, nikdar do osebe, ki stoji pred teboj.« Vzor te »tehnične dobe« naj bi postavil nacizem, kjer je vsakdo trdil, da je »samo izpolnjeval povelja. Torej je bilo vse v redu. […] Če torej poskrbiš, da sistem deluje, si dober. Ni pomembno, kakšen je ta sistem, kakšna je njegova vsebina. Pomembno je, kako to počneš. Če to počneš dobro, si dober, tudi če je vsebina tega početja pobijanje ljudi.« (rtvslo.si)
Hudo je, ko v človekovem življenju ni več nobenega neba, nobenega moralnega zakona nad njim. Nič presežnega, nič globljega od tega, kar se vidi. Ko ni postavljanja stvari v sistem, kakor je bilo »na začetku« (Mr 10,6), zamišljeno od Boga. Kajti tega nas spominja moralni zakon v nas, nespremenljivega zvezdnatega neba, ki je v naše srce postavilo pravilni red vrednot. »Kar je torej Bog združil, tega naj človek ne ločuje!« (Mr 10,9) Sicer je vse narobe.
Otrok
Zato v ta »trdosrčni« (Mr 10,5) sistem vere v koristnost Jezus spet postavi otroka, nekakšen simbol vsega, kar je temu sistemu mišljenja nasprotno. Kajti otrok nima druge moči, s katero bi lahko nekaj naredil, sposoben je samo prepustitve svojemu očetu in materi, njima zaupa in temu, kar povesta in naročita, tihemu glasku, ki je včasih tako zelo drugačen od vsega sveta, da se zdi, da se moti.
Zvezde pa še vedno stojijo na istem mestu in kažejo pot v Božje kraljestvo …
(misel ob 27. navadni nedelji, leto B)
Komentarji
Objavite komentar