Preskoči na glavno vsebino

Spoved v krizi

Kako imperativ uspešnosti, janzenizem in avtomatizem uničujejo zakrament Božje ljubezni do človekove realnosti


Kljub temu, da se bo čez par dni začelo tradicionalno predbožično obleganje spovednic, smo si bolj ali manj edini, da je ta zakrament v precej veliki krizi. Ne verjamem, da je ozadje te krize zgolj in predvsem v relativiziranju oz. zanikanju greha kot takega. Verjetno tudi, rekel pa bi, da gre veliko globljo težavo, morda povezano z današnjim ustrojem družbe, katere prepričanj se hočeš nočeš slejkoprej vsi navzamemo. V ozadju vsega, kar počnemo, je imperativ uspešnosti in ta je iz nas ustvaril robote, ki moramo biti uspešni, dobri, polni priznanj in uspehov. K temu zato seveda neizogibno spada tudi zanikanje tega, da sem morda slab. Da sem sposoben tudi grdih in težkih stvari. In ker je tega, to vemo, pravzaprav sposoben vsakdo in če želimo kljub temu biti uspešni, si moramo pač to, da nismo grešniki, da ne delamo nič kaj takega, neprestano dopovedovati. Eden od ukrepov je tudi prenehanje s spovedjo in postopno izgubljanje sramu in rdečice pred slabimi dejanji.

Ob tem trčimo v po mojem mnenju drugi koncept, ki pa se nas je prijel med večstoletnim slovenskim janzenističnim pridiganjem, da smo ljudje pravzaprav zanič, da smo v osnovi pokvarjeni. To je bilo še nedolgo od tega večkrat slišati s prižnic, kot pa to, da smo ustvarjeni po Božji podobi, da smo ljubljeni sinovi in ostale evangeljske besede. »Dober« sad vsega tega je tudi v tem, da naše spovedi bolj ali manj izgledajo kot »trgovine z grehi«, češ, jaz ti povem grehe, ti mi daš pokoro, pa smo opravili za nekaj časa. Seveda zaradi tega spoved ni nič manj zakrament, je pa podobno, kot če bi bil krščen samo zato, da me napišejo v krstno knjigo. Tako spoved pri veliki večini ljudi ni odrasel in zrel pogled na lastno življenje, v katerem ocenjujem svojo realnost, grešno, umazano, pa tudi dobro realnost, v kateri se raziskujem, spoznavam in iščem pot naprej, ki je predvsem v tem, da v vsem, kar pač sem, odkrivam neizmerno Božjo dobroto. Ker ni boljše poti do dobrega človeka, kot odkriti, da me ima nekdo rad tudi kot grešnika – in ob tem odkriti, da seveda sem grešnik, nisem pa samo grešnik.

Ker pa takšen način posebno pred prazniki ustvarja gnečo in vzbuja godrnjanje, češ, »kaj se tako dolgo mudi tam notri,« malokdo od duhovnikov spodbuja takšen, »neavtomatski« način spovedi. Vendar je to za veliko večino ljudi edini (!) čas v letu, ko si vzamejo čas za kaj takega – in to ravno čas, ko imamo duhovniki za pogovor še najmanj časa. Praznične vrste pred spovednico so menda povezane s tem, da smo tako tesno povezali spoved in evharistijo. Morda je tudi to sad preveč purističnega pogleda na »vrednost« prejemanja obhajila, prepričani smo, da lahko prejmemo obhajilo samo kot sveže oprani, kot da ga ne potrebujemo še bolj takrat, kadar smo umazani kot svinje in ko ga pridemo iskat ravno zato, kot da ga ne šele takrat res v veri »vredno« prejemamo. Zato bi kazalo razmisliti o tem, ali je prav poudarjati, da je spoved pogoj za udeležbo pri evharistiji. Ker je to tako zelo uveljavljen koncept, namreč veliko ljudi stopi v spovednico s krilatico »Nič slabega ne delam«, torej samo po dovoljenje za obhajilo – in ne po zakrament sprave. Evharistija je pač vernikova hrana, spoved pa po mojem ne bi smel biti pogoj za evharistijo. Kvečjemu obhajilo, čisti beli Božji kruh, v umazaniji človekovega srca še prej vzbudi željo, da bi se vrnil »v Očetovo hišo«, da bi se zamislil nad seboj in popravil svoje poti. K temu me navdihuje Jezusovo obhajilo pri zadnji večerji, ki so ga jedli sami nezvesti prijatelji, tajitelji in izdajalci, ljudje, potrebni ljubezni.

Sanjam o tem, da bi vsakega človeka v župniji enkrat na leto mogel povabiti na spoved kot na pregled lastnega življenja. Da bi takrat res čutil, da ga kot navzoči Drugi v njegovem življenju poslušam in sklepam premirje. Morda bo čas za to, ko se bom v župniji otresel menedžerstva ...

(članek je bil objavljen v reviji Cerkev danes, december 2019)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j