Preskoči na glavno vsebino

Vera in telefon


Pred štirimi leti sem nekega popoldneva, takrat še kot duhovni vodja v dijaškem domu, dijake na sončni dan našel na kavču, vsakega zazrtega v svojo bleščečo se čarobno škatlico. Tisti dan sem v svojem srcu telefonom napovedal vojno, trdo, neizprosno bitko do zadnje kaplje krvi. Takrat predvsem zato, ker se mi je zdelo nekaj pomembnega dijake spraviti ven, na sveži zrak in v odnose, težko je bilo gledati prostore, namenjene druženju, polne modre, mrtvo hladne tišine. Tako smo začeli s postno akcijo 40 ur brez telefona. Ne vem, koliko je bila uspešna, bila pa je potrebna. In je vsako leto bolj, ne le med mladimi.

Od tedaj se je marsikaj spremenilo. Knjige in raziskave o problematiki se danes tudi v slovenščini množijo kot gobe po dežju. Mnogi vzgojitelji in družbeni delavci so zaznali težave, ki so jih ne samo v odnose, ampak tudi v življenje posameznika vsejale te tako privlačne elektronske naprave. Žive barve, intenzivnost, modra svetloba celo reorganizirajo možgane, kakor sem slišal na predavanju Miha Kramlija. Vendar je mojo pozornost pritegnilo še nekaj drugega. Predavatelj se govoril tudi o razliki med branjem pravljice in risanko na ekranu. Ob branju pravljic oz. pripovedovanju zgodb so se nekoč otroški možgani trudili slikati prizore v svoji domišljiji. S tem so pridobili sposobnost abstraktnega mišljenja. Počasi so dojeli in razumeli, da ne obstaja samo nekaj, kar lahko primem, ampak tudi tisto, kar čutim, tudi tisto, kar me presega. Tako si je otrok zmogel ustvariti avtonomno vest, po kateri je znal usmerjati svoje odločitve, vedel je, kaj je prav in kaj narobe.

Z risanko, je rekel, posebno tisto na tablici ali telefonu, je povsem drugače. Otrok pač sprejme, kar vidi – in samo tisto, kar vidi. Seveda je lažje tako, ne staršem ne njemu se ni treba truditi, vendar pa tako sam razume, da je edinole resnično tisto, kar vidi oz. česar se lahko dotakne. Še malo, pa se bomo baje sami lahko odločali, kako se bo končal film. Utvara bo popolna. Kdo bo potem sploh še sprejemal življenje, tako kot je, posebno kadar nam ne ugaja?

Mislim si, da je zato Sveto pismo predvsem zbirka zgodb. Predstavljam si, da jih, še preden so jih zapisali, starši pravili svojim otrokom ob ognju, brez lutk na prstih, brez sličic, ki bi jim pomagale predstavljati si povedano. Tako so otroci postali tudi verniki, ne samo poslušalci. Morda zato takole še danes izgledajo tudi naše maše, samo bere se Božja beseda, ki je v osnovi zgodba, pripoved. In mora tako tudi ostati. Ker je tudi vera, ravno tako kot zgodba, v osnovi nekaj abstraktnega, neotipljivega. In ker vemo, da nobena zgodba ni docela izmišljena, da jih je pisalo, pripovedovalo, izbrusilo življenje, se skozi zgodbe razodeva tudi Bog, življenjski, resnični, čeprav neotipljivi Bog. Vera vanj se torej lahko ugnezdi samo v človeka, ki sliši dovolj zgodb, ki si mora stvari predstavljati, ki jih dojema zgolj in samo z lastnimi sposobnostmi razmišljanja. Da ugotovi, da je resnično tudi neotipljivo, kakor ljubezen na primer. Telefon in ostale žareče napravice so zato – rečeno morda malce pretirano, pa vseeno s ščepcem resnice – tudi korenina nevernosti naših otrok.

Prvi katehet je zato pravzaprav pripovedovalec zgodb, ki se odpove v tem našem svetu tako češčeni religiji podobe, da bi vera sama, le preko bornih, nemočnih besed, našla svojo lastno pot v srcih naših otrok. Beseda je vendar bila Bog (Jn 1,1). In morda je prav zato pripovedovanje tudi začetek nove evangelizacije, namenjene generaciji, ki je v svetu slik ostala brez zgodb, brez besed, tudi brez tiste, največje Besede.

(razmišljanje je bilo objavljeno v reviji Cerkev danes 2/19)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Velikonočni ogenj

Podolgovata meglica se je vlekla nad zaspano vasjo in tik čez njo je mežikalo jutranje sonce, ko sem še zaspan in krmižljav nekaj pred sedmo zjutraj stekel proti cerkvi. Pod zvonikom se je že nabrala množica fantov, ki so stali ob ognju in se greli, vsak s svojo domačo pripravo za raznašanje, nekateri so lesne gobe nataknili kar na žico, drugi smo si jih nadrobili na koščke in jih položili na dno preluknjane konzerve, podedovane od starejših bratov.  Nekje med zaspanostjo in veselim vznemirjenjem se je vlekel dim in silil v oči, vendar je bilo v mrzlem jutru tam vendarle prijetno toplo, zato smo ostali ob ognju in potrpežljivo čakali, da bo župnik nazadnje le poškropil tisti nenavadni, jutranji kres, ki ga je navsezgodaj pripravil Jožko Mežnarjev. Potrpežljivi smo morali biti, nihče ni smel prižgati ognja pred koncem. Čim pa je župnik zamahnil z roko in se je na razžarjenih polenih razgubilo tistih nekaj blagoslovljenih kapljic, smo kot sestradane živali planili na kres, da bi čimprej