Preskoči na glavno vsebino

Ljudje smo se spet opazili


Tiho sem. Mogoče je to moja edina – in najbolj naravna – človeška reakcija na vse, kar se je v preteklih dneh z grozo vzbujajočimi rekami in strašljivimi plazovi nagrmadilo na Slovenijo. Tiho. Najprej čisto spontano, ker ne vem, kaj primernega bi v osuplosti tega trenutka sploh lahko rekel, pa tudi zato, ker sem se ob mnogih bolečinah ljudi okoli sebe naučil, da je v vsaki človeški stiski spričo njene nerazumljivosti še najbolj primerna prav tišina. Tišina je najboljša spremljevalka človekove groze in bolečine, stiske in nemoči. 

Tuhtam, če ni morda to tudi vse, kar te še pred dobrim tednom praktično nepredstavljive slike »vesoljnega potopa«, ki jih gledam danes, terjajo od mene. Tišino. Vidim svet, ki mineva, in vse, ki jokajo za njim. In mi je hudo zanje in za svet. Tako zelo podobno neki človekovi smrti je vse to, ko odhaja nekaj, kar nam je bilo domače in kar smo imeli radi, in življenje nikoli več ne bo več tako, kakršno je bilo poprej. Poplavljene vasi, odtrgane ceste, porušene hiše in mostovi, debla, skale, zemlja, blato, vse, kar so vode za vedno odnesle, vse, kar so s seboj prinesle, solze in strah, nemoč in obup, vse to v meni rojeva tišino, tišino žalosti in osuplosti, tišino nemoči, tišino molitve, tišino ponižnosti. 

In vidim, da v njej spet postajam človeški. Ker sem v njej spet in najbolj pristno mali človek, premajhen, da bi razumel, premajhen, da bi kljuboval, premajhen, da bi vse to premagal. Moram se ukloniti, moram sprejeti, moram poslušati in se pustiti učiti. Si kaj dopovedati. Si priznati, da kaj delam narobe. Takrat – in šele v zavedanju lastne majhnosti – v meni utihnejo moji načrti in želje, moj ponos in trma, izgineta aroganca in napuh in se začne spoštovanje. Spoštovanje narave in življenja, spoštovanje Boga in njegovega načrta, Njega, ki je dober, Njega, ki poskrbi, Njega, ki je na strani človeka, Njega, ki včasih ljubi na tako nerazumljiv in čuden način. 

In potem vidim, da je res tako, da je Njegova ljubezen vedno zmagovalka. Tam, kjer Bog vzame, tudi dosti da. Morda veliko več in bolje kot prej. Nov svet dela preko te nesreče, drugačen, takšen po njegovi prvotni zamisli. Ljudje smo se spet opazili, spet smo začutili stisko in potrebe drug drugega, splet je poln ponudb pomoči, dobrih, srčnih gest, požrtvovalnosti, solidarnosti, velike pripravljenosti pomagati; spet smo sposobni presegati razlike, spet se zavedamo dragocenosti slehernega življenja, spet smo razumeli, da smo tu zato, da drug drugemu lepšamo svet, v katerem živimo. In ta široko razprostrta ljubezen, vsi ti dobri in skrbni sosedje, vsi ti prostovoljci, ki se do konca moči razdajajo za druge, ves napor našega naroda, da bi bili blizu tistim, ki jim je narava vzela vse, vsa ta skrb in nesebičnost je kakor mavrica po deževju, kakor pomladno zeleno drevo, ki poganja iz rušilnega opustošenja. Znamenje novega sveta, zmage ljubezni in novih priložnosti. 

Ujma zato ni apokalipsa, ni konec sveta. Je samo konec starega sveta, v katerem ni bilo prostora za sočloveka, in začetek novega. Je priložnost, da začnemo znova, da počistimo naplavine sebičnosti, ki uničuje naravo in bližnjega, ter zgradimo drugačnega, verjamem, da boljšega, kot je bil prejšnji, okrepljeni z zavedanjem lastnih napak in tega, kar je v življenju res pomembno. Začnimo z desetimi evri za poplavljene, začnimo z lopato in krpo, začnimo tako, da drugemu pokažemo, kako dragocen nam je.

(komentar je bil objavljen v Družini, 13.8.2023)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j