Preskoči na glavno vsebino

5. Če bi živel še en dan, bi ... šel obiskat očeta


Moje nedelje so si zelo podobne ena drugi. Po maši grem domov na kosilo. Mama skuha kosilo. In lepo ji je, ko pridem, saj verjetno res ni težje stvari kot jesti sam. Ko pojeva, se še na kratko pomeniva in pospraviva, ona popije kavo, potem pa greva v dom za upokojence pod Gradiščem. Tam sva že domača, ona še veliko bolj kot jaz, saj je tam skoraj vsak dan. V sobi 33 v drugem nadstropju naju čaka nemirni mož. Vidi se, da je bil nekoč krepak, pa mu je bolezen popila življenjsko moč, da je zdaj shujšan in nebogljen. Kako življenje spremeni človeka, kako zelo!

Pokrijeva ga, ker se je odgrnil. Ne more več sam hoditi, večino časa preleži na postelji. Včasih, če je lepo vreme, ga posedeva na voziček in odpeljeva ven, na sonce, pod zrelo akacijo in ptice. Zelo težko in zelo malo govori. Večino časa smo tiho, ali pa mu poveva za kako stvar, ki se nama je zgodila, kako stvar iz naše družine ali iz domače vasi. Bolezen je zaenkrat pustila pri miru samo center za globoki spomin, tako da še vedno lahko poje in moli. Vsakič skupaj zapojemo vsaj kakšno ljudsko, npr. Prišla bo pomlad ali Kje so moje rožice. Morda pa tisto njegovo, Ko sem bil še za pompirja. Žalosten pogled ima. Ne smeje se, morda se niti ne more. Ne vem, kako dojema, kar se dogaja okrog njega, recimo to, da sedaj živi v domu. Ne vem, koliko razume. Ne vem, ali joče, ko je sam. Oči … oči pa, kakor da brez besed sprašujejo in sprašujejo. Ko ga primeš za roko, jo močno stisne in je ne spusti.

Ta mož je moj oče. In če bi živel še en dan, bi ga šel obiskat. Pa ne bi šel, ker se to spodobi. Niti ne zato, ker bi si tega želel. Šel bi zato, ker ga imam rad. In imeti rad … to velikokrat pomeni narediti stvari, ki si jih ne želiš, ki so ti težke, kdaj celo odvratne. In k očetu vedno težko grem. Ne zato, ker ga nočem videti, nikakor. Ne zato, ker je težko samo biti tam in biti večino časa tiho (in tiha ljubezen nemoči je zelo težka stvar). K očetu grem težko zato, ker vem, kako težko bo od njega oditi. Takrat si predstavljam sebe na tisti postelji, predstavljam si, kako bi bil osamljen – pa čeprav ne vem, ali je moj oče osamljen. Ne vem, pa tudi nočem pomisliti, kako je, kadar je sam. Ne prenesem te misli. Pretežka je zame in za moje življenje. Vedno, ko grem, sem žalosten kot prvič, ko smo ga pripeljali, ker mama ni več mogla skrbeti zanj. Žalosten, ker se mi zdi, kot da ga zapuščam, ko me potrebuje. Žalosten, ker se mi zdi, kot da vsakič znova, ko odidem, malce umre. Strahoten občutek je to. A tak strahoten občutek bi si želel imeti še dolgo. Dokler bo namreč v meni, dotlej bo to pomenilo, da ga imam rad.

Zato ga obiskujem. Zato si dovolim vsakič z njim trpeti in na tihem jokati, ko odidem. In zato bi ga obiskal tudi tisti, zadnji dan. Ker je na zadnji dan treba biti hvaležen. In moj obisk – morda tudi zato, ker je to obisk z naporom – je edino in največ, kar mu lahko podarim v zahvalo, ker mi je dal vse, kar je lahko. Bil je in je še moj oče. Takrat močan in krepak, sedaj šibek in majhen, a vedno močno ljubeči človek.

Zato prihajam. Da sem z njim in on z menoj. Do tistega zadnjega dne, ko nas bo Bog našel pod križem – ali pa nas ne bo. Jaz bi si želel, da me najde. Zato bom tam tudi na zadnji dan.

Komentarji

  1. Doživljati ugašanje ljubljene osebe je najtežja, pa vendar zelo človeška izkušnja.
    Ni besed, ki bi izrazile izraz oči nebogljenega človeka, ki ne zmore več govoriti. Ne zmore več... In ko pride smrt, je to hkrati rešitev. In blagor tistim, ki so ujeli te ure in ljubljenega človeka držali za roko, ko je odhajal.

    OdgovoriIzbriši
  2. Ta zapis se me je zelo dotaknil. Čutim bolečino in tudi jaz si ne upam predstavljati kako se vaš oče in mnogi drugi počutijo, ko ljubljeni zapustijo njihovo sobo in odidejo domov. Hvaležna sem za zdravje mojih staršev, naj jim še dolgo služi.

    OdgovoriIzbriši
  3. Čudovito napisano. Ko sem sama zadnjič videla očeta v bolnišnici, je bil v komi. Ko sva se s sestro poslavljali od njega, se je srčni utrip na monitorju pospešil, po licu pa mu je stekla solza. Mislim, da je vse videl, vse vedel, vse čutil.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Velikonočni ogenj

Podolgovata meglica se je vlekla nad zaspano vasjo in tik čez njo je mežikalo jutranje sonce, ko sem še zaspan in krmižljav nekaj pred sedmo zjutraj stekel proti cerkvi. Pod zvonikom se je že nabrala množica fantov, ki so stali ob ognju in se greli, vsak s svojo domačo pripravo za raznašanje, nekateri so lesne gobe nataknili kar na žico, drugi smo si jih nadrobili na koščke in jih položili na dno preluknjane konzerve, podedovane od starejših bratov.  Nekje med zaspanostjo in veselim vznemirjenjem se je vlekel dim in silil v oči, vendar je bilo v mrzlem jutru tam vendarle prijetno toplo, zato smo ostali ob ognju in potrpežljivo čakali, da bo župnik nazadnje le poškropil tisti nenavadni, jutranji kres, ki ga je navsezgodaj pripravil Jožko Mežnarjev. Potrpežljivi smo morali biti, nihče ni smel prižgati ognja pred koncem. Čim pa je župnik zamahnil z roko in se je na razžarjenih polenih razgubilo tistih nekaj blagoslovljenih kapljic, smo kot sestradane živali planili na kres, da bi čimprej