Preskoči na glavno vsebino

2. Če bi živel še en dan, bi ... bral.


Pred nekaj dnevi sem prebral knjigo Ernesta Hemingwaya Starec in morje. Govori o možu, ki mu je po dolgih dneh neuspeha uspelo ujeti največjo ribo. Potem pa so prišli morski psi, mrhovinarji velike ribe. Ta trenutek je pisatelj ujel takole: »Ay,« je rekel naglas. Za to besedo ni prevoda, mogoče je samo zvok, kakršnega človek nehote izusti, ko čuti, kako mu gre žebelj skozi dlan in v les.

Fantastičen stavek. Dragi moji, od te fantastičnosti se živi. Od tega, da te nekaj tako prevzame, te preseneti, te začara … te zamisli.

Če bi živel še en dan, bi bral. Bral bi tako, kot mi je bral oče, ko sem kot otrok ležal na postelji, z rokami sem si podpiral brado, on pa me je – izmučen od dela celega dneva – vozil po prostranstvih domišljije, najprej s Piko Nogavičko, potem z Bratovščino Sinjega galeba. Še zdaj se spomnim, kako rad sem poslušal njegovo branje. Tako rad, da je on zaspal pred menoj in sem ga moral buditi in rotiti, naj prebereva še eno in še eno poglavje. Tako bi rad bral. Da bi nekomu povedal nekaj lepega, pravljičnega, življenjskega, ker je vsaka pravljica življenjska. Ne zato, ker bi nam povedala, da zmaj obstaja, ampak ker nam pove, da se ga da premagati. (G.K. Chesterton)

In bral bi tako, kot sem bral ob številnih večerih, ko sem si s kavča prinesel odejo, jo položil na trdo »kišto« ob toplem »špargetu« in potem ure in ure bral, mama mi je kuhala čaj, oče pa pekel kostanj. Mmm, kako je dišalo, kako je bilo toplo. Tako bi rad bral. Bral bi tako, da bi začutil v življenju toplino in dom.

In bral bi tako, kot sem bral dolga leta potem, malo, površno, da bi to lepoto, ki se skriva v njih, potem kot izgubljeni zaklad spet nekoč odkril in jo začel ljubiti z novo, še večjo ljubeznijo. Zapustil sem knjige, božal sem jih samo po platnicah in vedno znova prelagal trenutek, ko bi se jim prepustil. In sem vsakič, ko sem jih videl, v sebi spet zajokal, potiho, neslišno. Ker je včasih treba zapustiti nekaj, kar ljubiš, da bi to nekoč ljubil še bolj.

Vse to, kar vidite, da sem jaz, so naredili ljudje, s katerimi živim, in knjige, ki sem jih prebral. Pa s tem ne mislim sposobnosti zapisovanja besed, da lepo zvenijo in veliko povejo. Ne. Knjige niso samo še ena možnost preživljanja prostega časa. Knjige so žive. Knjige so odtis ljudi, ki so jih napisali. In človek živi knjige, ki jih prebere.

Ker vem za ljudi, ki ogromno preberejo, in prav vsi so prijetni, široki ljudje. Mladi so, vedno polni novosti in življenja. Poznam človeka, ki se bliža devetdesetim letom, pa je v svoji misli in svojem življenju še vedno tako zelo mlad. Veliko, zelo veliko bere. In vem tudi za zadrte ljudi, za zaprte in stare ljudi, ki niso nujno stari po letih, so pa stari, ker jim je edinole lastno mnenje merilo vsega. Tako je, ne berejo veliko. Ne knjig ne ljudi.

Zato bi – če bi živel še en dan – bral. Ker bi hotel imeti zadnji dan svojega življenja zadosti veliko srce za vsakega človeka – in za pomlad.

Komentarji

  1. Vas pa je lepo brati.
    Nedolgo nazaj sem vas imela priliko poslušati poročno pridigo...Hvala, Oprosti, Rad te imam.

    En velik HVALA za ta vaš blog.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j