Preskoči na glavno vsebino

3. dan: Ko se zamajejo tla

Dragi nekdo!

Če sem se danes s čim res velikokrat, morda celo prevečkrat srečal, so bili to porazi. Ne toliko moji porazi – jaz sem ga doživel samo pri teršetu – temveč porazi ljudi, ki so mi pri srcu. Razočaranja, težave, žalost, neuspehi, če jih poimenujem bolj široko. Porazi, ob katerih nimaš kaj reči. In občutiš tudi svoj poraz, svojo nemoč – ker ne moreš pomagati in je vse, kar imaš, samo nemočna in težka tišina.

Imaš pa vendarle še nekaj. Imaš bližino. In vsak poraz je manj grenak, če imaš ob sebi nekoga, ki ne more nič reči, ki samo ždi ob tebi in trpi skupaj s teboj. Neprecenljivo je to. Ker veš, da v porazu nisi sam. Še nekdo se čuti poražen, ker bi rad zmagoval nad tvojo bolečino in tvojim razočaranjem, pa nima moči, da bi karkoli naredil.

Naj se mi zdi še tako čudno, ima poraz dobro stran. Vzbuja ljubezen. Da, veliko bolj kakor zmage in moč prebuja ljubezen nemoč in poraz. In morda je v tem sladkost poraza – da zaradi njega veliko bolj občutiš rešitev, bližino, pomoč in dragocenost nekoga, ki te posluša in ti je blizu, pa čeprav ti sploh ne more pomagati.

V drugem letu mojega duhovništva se mi je zgodilo, da je neka mama izgubila svojega mladega sina v prometni nesreči. Vodil sem njegov pogreb. Seveda zelo žalosten pogreb, kakršni so ponavadi pogrebi mladih, zelo mladih ljudi. Po mesecu dni je spet prišla do mene, še vedno zakrita v črnino, črnino oblačil in verjetno tudi črnino srca. Sedela je pred menoj v tišini.

Seveda mi je postalo nerodno. Izustil sem nekaj stavkov, ker sem najprej hotel pretrgati to težko vzdušje, pa tudi, ker sem ji nekako hotel pomagati, jo opogumiti. In sem ji rekel par resničnih stvari ... kot recimo to, da je njen sin zdaj vseeno na boljšem, da naši otroci pravzaprav niso naši otroci in da se jim celo življenje odpovedujemo in se od njih poslavljamo. A kot vedno resnica boli. Preveč stvari sem rekel. Zato me je prekinila: »Ne govorite več ... tega.« V moji naravi je, da se za vsako napako sekiram. To je bila napaka. Gotovo. Vsa opravičila ne zaležejo več. Čeprav mi je oprostila, so me zaskelele moje lastne besede.

Ta žena je prišla je k meni prišla po tišino. Tišino, najplemenitejšo spremljevalko človekove bolečine. Kajti – so bolezni, ki jih pozdravi samo tišina. So resnice, ki jih zbudi samo tišina. In te resnice so žive. Od tistega dne dalje sem se počasi učil, da je tema, da je poraz morda dan človeku tudi zato, da bi se naučil biti tiho. Kajti plemenito je reči pravo besedo ob pravem času, a še plemeniteje je molčati ob pravem času.

Zato so bila moja današnja srečanja s porazi predvsem srečanja s svojo majhnostjo in nebogljenostjo. Srečanja, ki vedno naredijo čudež: s svojo nemočjo sem naredil največ, kar sem lahko. Bil sem človek.

Tvoj brat Marko

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j