Preskoči na glavno vsebino

Južni otok je!



Prav tista pesem Kajetana Koviča o nekem eksotičnem južnem otoku, ki ga po zadnjih predvidevanjih verjetno še nekaj časa ne bomo videli, mi dandanes večkrat pride na misel, ne le kot spomin, kakor sanje o nečem drugačnem od te sedanjosti. Kakor človeško upanje v teh dneh je ta pesem, ko se vedno znova primika ali čerem obupa ali tolažbi zaupanja, da nas ladja mimo včeraj nasneženih tulipanov pelje nekemu južnemu otoku naproti.

Je južni otok. Je.
Daleč v neznanem morju
je pika na obzorju.
Je lisa iz meglè.

Med svitom in temo
iz bele vode vzhaja.
In neizmerno traja.
In v hipu gre na dno.

In morje od slasti
je težko in pijano.
In sol zatiska rano.
In slutnja, da ga ni.

Da so na temnem dnu
samo zasute školjke
in veje grenke oljke
in zibanje mahu.

A voda se odpre
in močna zvezda vzide
in nova ladja pride
in južni otok je.

Pa vendar pri upanju, ki si ga človek postavlja nekje pred obzorjem neskončnega morja, ko o kopnem ni niti privida, ko nima, kamor bi naslonil svoja hrepenenja, ne gre za nikakršno utvaro, ki naj bi nas zazibala v pijano zaspanost, ne, gre bolj za gledanje istega sveta na drugačen način. Na edini pravi način, pravzaprav: gledati pot na vrh z vrha.

Ker drugače ni bilo mogoče, sva z vikarjem v Idriji takoj po velikonočni vigiliji vstalega Jezusa iz groba nesla na ulice naše župnije, v temo, v samoto, ki jo je k nam zanesla epidemija, v to pretresljivo stisko, v tako zelo velikosobotno tišino. Kar v avto sva se strpala, jaz in ravnokar Vstali Gospod, in šla kakor po prašnih stezah Jeruzalema naproti učencem, zaprtim za zapahnjenimi vrati.

Celo pot so mi tekle solze po licih, pa ne samo meni, ki sem z monštranco v roki zarisoval Gospodov križ nad ulicami, nenavadni obisk je pognal ljudi na okna in balkone, najina pot je bila tudi še pozno v noč posuta s svetilkami, ki so ožarjale temine, z ganjenimi obrazi so družine, od majhnih do velikih, prihajale na rob ceste in naju pozdravljale z nekakšnim nezemeljskim nasmehom, mahale, vzklikale, nekateri so pokleknili na mrzel pločnik in na asfaltu je pognal cvet, nekateri so celo jokali od čudeža, povsem resničnega čudeža, ki se je tisto noč godil na idrijskem, pa čeprav je trajal le za kratko. Gospod je res vstal in se samo za par sekund prikazal v temi, pretrgal tišino strahu, ki je visela nad strehami, in na oknih prižgal svečo, ki ni več ugasnila. Nikoli več.

Kar so videli ob poti čakajoči, sem videl jaz v njih, svit luči sredi noči, pa čeprav je bilo do jutra še daleč. Ganjenost, ki sem jo doživljal hkrati s tolikimi, mi je odkrila čisto nov svet sredi tega, za katerega sem mislil, da ga poznam. Ali bolje, nov pogled na ta svet. Od kod solze? Zaradi fatamorgane? Ne, zaradi resničnosti, ki je ni videti, pa obstaja. To je upanje. Razumeti, da se v tem negibnem neskončju morja premikamo, čeprav se zdi, kot da se ne, da se nekaj dogaja, nekaj rase, da smo na poti, ki nekam pripelje, čeprav cilja ne vidimo in ga ne poznamo. In da je za vetrovi, ki premikajo barko, kapitan, ki ve za južni otok, in se vsake toliko pokaže na palubi kot lisa iz megle.

Zaradi tistega večera vem zanj tudi jaz. Povem vam: južni otok je!


(kolumna je bila objavljena v Ognjišču, maj 2020)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j