Preskoči na glavno vsebino

Samo en strah

Dva brata sta v nas: prvi, ki misli, da si odpuščanja ne zasluži, in drugi, ki misli, da ga ne potrebuje. Pa ni prvi grešnik in drugi svetnik. Kvečjemu obratno.

Mar ne nihamo med tema dvema skrajnostima celo svoje življenje? Kdaj smo v vrhuncu svoje moči, prepričani, da smo najboljši ljudje na svetu. Zakaj? Ker smo takšni, kot ljudje pričakujejo od nas, ker nas hvalijo, ker smo uspešni, ker gre vse tako, kot smo si zamislili. Drugič spet na dnu, poteptani kot prah, prepričani, da ni slabšega človeka od nas. Zakaj? Ker smo tako slabi, da smo v očeh ljudi vredni še manj kot svinje.

Pravzaprav gre v obeh primerih za napako. Ne eno ne drugo nismo mi. Niti razuzdanec, ki v imenu svobode zapravlja to, kar je prejel, niti samooklicani pravičnik, ki žuga s prstom in postavlja sebe za zgled pravovernosti. Oba sinova sta samo pot, težka pot, ki se začne ob grenkem spoznanju samega sebe in ki je namenjena temu, da pelje do edinega cilja: biti oče, oziroma biti tesno ob njem.

Prva, pot mlajšega sina, je na prvi pogled težja, ker vodi skozi ponižanje in trpljenje. A kdor je izkusil življenje, ve, da je to najkrajša pot do zavesti, da je ljubezen nezaslužena in hkrati stvar, brez katere ne moremo preživeti. Kdor ne občuti ljubezni povsem na dnu, ta ne ve, kako dragocena je. Tudi ne ve, kaj ga pravzaprav v trenutkih samote in nesmisla drži pri življenju. In ne ve, da njegovo ljubezen potrebujejo tudi tisti, ki so daleč stran, za zidom samoljubja in zavrnitve.

Zato je pot starejšega sina toliko težja. Pot popolnosti po črki, ki jo želi ubirati, sicer resda prinese varnost in zadoščenje, nikdar pa ne ljubezni. In ne veselja. Kajti ljubezen je nezaslišana: dopustiti mora greh in žalost, kršenje pravil in nasprotovanje, ločitev in sovraštvo – vse to za ceno veselja. Ljubezen mora zapustiti varnost in zavetje doma in tvegati, veliko tvegati: tudi ugled, tudi samoto, tudi poraz. To pa na poti starejšega sina pomeni pozabiti na tekmovalnost in sebičnost, pozabiti na ustaljene tirnice mojih predstav o tem, kako mora kaj biti. Dopustiti drugačnost in jo sprejeti. Tudi drugačnost poti, ki jo hodim.

Dve človeški poti do ene same podobe: podobe Očeta. Podobe Boga, ki me čaka, da se jaz v njegovih dveh sinovih premaknem z mrtve točke. Da naredim korak in da potem steče do mene, me objame in poljubi.

Podoba, ki je najlepša na svetu. Podoba Očeta, ki se ne ustraši ničesar, ne bolečine ne poraza ne ločitve ne zavrnitve. Očeta, ki vse prenese, ki vse premaga, celo to, da nekdo morda nikdar ne bo razumel in ne cenil njegove ljubezni. Očeta, ki ga je lahko strah samo nečesa: da bi bolečina izginila. Kajti brez nje ni sočutja, ne usmiljenja, ne ljubezni.

Komentarji

  1. Jao, kake povezave! A veš, da je to ena izmed mojih najljubših slik? Ti moram povedati, da bom pisala celo diplomo o njej. Nedvomno me ob njej fascinira tudi svetopisemska zgodba. Poleg tega me je k temu spodbudila tudi knjiga, ki mi jo je podarila Rozi. Verjetno poznaš. Henri. J. M. Nouwen. Platno ljubezni.
    Hvala za tvoje razmišljanje!

    OdgovoriIzbriši
  2. Lep povzetek treh bistvenih likov, podob, ki nas zaznamujejo. Diplomo je napisal že diakon Goran Merica, soboški novomašnik, se pa zagotovo da še razširiti. Morda smo zaradi ne najbolj posrečenega naslova preveč skoncentrirani na enem sinu, ne pa tudi na drugem bratu in očetu. Tretja figura je danes sploh zelo pomembna, ker je zvodenela, razvrednotena. Tudi pri duhovnikih - duhovno očetovstvo.

    OdgovoriIzbriši
  3. Zelo svetlo razmišljanje. Ravno preko tega evangelija lahko razumemo, da nikoli ni prepozno, da poiščemo pot ljubezni.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j

Svoboda je ljubiti svoje meje

Svet bo spet moral najti Boga. Ali pa ga ne bo več. Sveta, mislim. »Kakor mladika ne more sama roditi sadu, če ne ostane na trti, tako tudi vi ne, če ne ostanete v meni. Jaz sem trta, vi mladike.« (Jn 15,4-5) Kajti ko govorimo o zmešanem svetu brez morale in vrednot, o svetu, v katerem je mogoče resnično vse mogoče, moramo začeti pri dejstvu, da smo si tak svet želeli , namreč svet brez omejitev, v katerem je lahko vse tako, kot si želimo, kjer ni nič prepovedano – in zato tudi nič več sveto in lepo. Svet neizmerne svobode, brez meja in prepovedi. Zato smo se za to odrekli Bogu, torej nekomu, ki je nad vsemi, nekomu, ki postavlja meje in s tem ustvarja red, ki nekatere stvari označi za nedotakljive in nemogoče. In tak svet zdaj res imamo, svet, v katerem si človek predstavlja, da je bog. In je v njem vse narobe. Ker je porušen temeljni red: » Jaz sem trta, vi mladike.« (Jn 15,5)  Meje so namreč v človeka položene zato, ker ga definirajo . Pomagajo mu spoznati, kdo je in kaj mora (in m