Preskoči na glavno vsebino

Samo en strah

Dva brata sta v nas: prvi, ki misli, da si odpuščanja ne zasluži, in drugi, ki misli, da ga ne potrebuje. Pa ni prvi grešnik in drugi svetnik. Kvečjemu obratno.

Mar ne nihamo med tema dvema skrajnostima celo svoje življenje? Kdaj smo v vrhuncu svoje moči, prepričani, da smo najboljši ljudje na svetu. Zakaj? Ker smo takšni, kot ljudje pričakujejo od nas, ker nas hvalijo, ker smo uspešni, ker gre vse tako, kot smo si zamislili. Drugič spet na dnu, poteptani kot prah, prepričani, da ni slabšega človeka od nas. Zakaj? Ker smo tako slabi, da smo v očeh ljudi vredni še manj kot svinje.

Pravzaprav gre v obeh primerih za napako. Ne eno ne drugo nismo mi. Niti razuzdanec, ki v imenu svobode zapravlja to, kar je prejel, niti samooklicani pravičnik, ki žuga s prstom in postavlja sebe za zgled pravovernosti. Oba sinova sta samo pot, težka pot, ki se začne ob grenkem spoznanju samega sebe in ki je namenjena temu, da pelje do edinega cilja: biti oče, oziroma biti tesno ob njem.

Prva, pot mlajšega sina, je na prvi pogled težja, ker vodi skozi ponižanje in trpljenje. A kdor je izkusil življenje, ve, da je to najkrajša pot do zavesti, da je ljubezen nezaslužena in hkrati stvar, brez katere ne moremo preživeti. Kdor ne občuti ljubezni povsem na dnu, ta ne ve, kako dragocena je. Tudi ne ve, kaj ga pravzaprav v trenutkih samote in nesmisla drži pri življenju. In ne ve, da njegovo ljubezen potrebujejo tudi tisti, ki so daleč stran, za zidom samoljubja in zavrnitve.

Zato je pot starejšega sina toliko težja. Pot popolnosti po črki, ki jo želi ubirati, sicer resda prinese varnost in zadoščenje, nikdar pa ne ljubezni. In ne veselja. Kajti ljubezen je nezaslišana: dopustiti mora greh in žalost, kršenje pravil in nasprotovanje, ločitev in sovraštvo – vse to za ceno veselja. Ljubezen mora zapustiti varnost in zavetje doma in tvegati, veliko tvegati: tudi ugled, tudi samoto, tudi poraz. To pa na poti starejšega sina pomeni pozabiti na tekmovalnost in sebičnost, pozabiti na ustaljene tirnice mojih predstav o tem, kako mora kaj biti. Dopustiti drugačnost in jo sprejeti. Tudi drugačnost poti, ki jo hodim.

Dve človeški poti do ene same podobe: podobe Očeta. Podobe Boga, ki me čaka, da se jaz v njegovih dveh sinovih premaknem z mrtve točke. Da naredim korak in da potem steče do mene, me objame in poljubi.

Podoba, ki je najlepša na svetu. Podoba Očeta, ki se ne ustraši ničesar, ne bolečine ne poraza ne ločitve ne zavrnitve. Očeta, ki vse prenese, ki vse premaga, celo to, da nekdo morda nikdar ne bo razumel in ne cenil njegove ljubezni. Očeta, ki ga je lahko strah samo nečesa: da bi bolečina izginila. Kajti brez nje ni sočutja, ne usmiljenja, ne ljubezni.

Komentarji

  1. Jao, kake povezave! A veš, da je to ena izmed mojih najljubših slik? Ti moram povedati, da bom pisala celo diplomo o njej. Nedvomno me ob njej fascinira tudi svetopisemska zgodba. Poleg tega me je k temu spodbudila tudi knjiga, ki mi jo je podarila Rozi. Verjetno poznaš. Henri. J. M. Nouwen. Platno ljubezni.
    Hvala za tvoje razmišljanje!

    OdgovoriIzbriši
  2. Lep povzetek treh bistvenih likov, podob, ki nas zaznamujejo. Diplomo je napisal že diakon Goran Merica, soboški novomašnik, se pa zagotovo da še razširiti. Morda smo zaradi ne najbolj posrečenega naslova preveč skoncentrirani na enem sinu, ne pa tudi na drugem bratu in očetu. Tretja figura je danes sploh zelo pomembna, ker je zvodenela, razvrednotena. Tudi pri duhovnikih - duhovno očetovstvo.

    OdgovoriIzbriši
  3. Zelo svetlo razmišljanje. Ravno preko tega evangelija lahko razumemo, da nikoli ni prepozno, da poiščemo pot ljubezni.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Velikonočni ogenj

Podolgovata meglica se je vlekla nad zaspano vasjo in tik čez njo je mežikalo jutranje sonce, ko sem še zaspan in krmižljav nekaj pred sedmo zjutraj stekel proti cerkvi. Pod zvonikom se je že nabrala množica fantov, ki so stali ob ognju in se greli, vsak s svojo domačo pripravo za raznašanje, nekateri so lesne gobe nataknili kar na žico, drugi smo si jih nadrobili na koščke in jih položili na dno preluknjane konzerve, podedovane od starejših bratov.  Nekje med zaspanostjo in veselim vznemirjenjem se je vlekel dim in silil v oči, vendar je bilo v mrzlem jutru tam vendarle prijetno toplo, zato smo ostali ob ognju in potrpežljivo čakali, da bo župnik nazadnje le poškropil tisti nenavadni, jutranji kres, ki ga je navsezgodaj pripravil Jožko Mežnarjev. Potrpežljivi smo morali biti, nihče ni smel prižgati ognja pred koncem. Čim pa je župnik zamahnil z roko in se je na razžarjenih polenih razgubilo tistih nekaj blagoslovljenih kapljic, smo kot sestradane živali planili na kres, da bi čimprej