Preskoči na glavno vsebino

Za mevže in tiste, ki mislijo, da to niso

Sodobni človek je postal mozaik raznoraznih zgodb. Zgodb, iz katerih naj bi se učil življenja. Zgodb s srečnim in zgodb z žalostnim koncem, ki naj bi mu dajale optimizem in ga sklatile na realna tla, ko bi krilil višje, kot je njegov domet.

A teh zgodb, predvsem tistih težkih in krutih, je preveč. Oziroma nam jih preveč prinesejo pred obraz. Preveč, da bi se ob vsaki zamislili, sočustvovali. Preveč, da bi jih ovrednotili. Preveč, da bi ob njih razmišljali. Bojim se, da smo v poplavi vseh mogočih žalosti postali zgolj konzumisti informacij. Ker jih je preveč, ne moremo več. In postajamo apatični.

Tako močno apatični, da gledamo prizore iz Hude jame in mimogrede režemo zrezek ter ga s slastjo prežvečimo. Tako močno apatični, da se več ne znamo razveseliti drobnih pozornosti ali naporov naših prijateljev, sošolcev, sodelavcev ... Da nam je vse samoumevno ali celo premalo. Tako močno apatični, da se celo otroci 4. razreda ne spomnijo več, kdaj so nazadnje jokali ... Pa ne, da bi želel, da jokajo, da so žalostni. Ampak – kdor ne zna biti žalosten, tudi vesel ne bo zares.
Naša čustva ob težkih stvareh verjetno delujejo nekako tako, dvojno: ali rečemo, da Boga ni, ali pa gremo brezbrižno mimo, morda tudi zato, da ne bi z morebitno prizadetostjo v nas vzniknilo to pohujšljivo, »svetoskrunsko« vprašanje: kje je Bog, da to dopušča? A to je morda edino vprašanje, ki bi nas lahko pripeljalo do tistega, ki potrebuje pomoč. In bi s tem do njega pripeljalo tudi Boga. Pa čeprav preko dvoma: kajti spoznali bi, da je Bog tam, pri njih.

Ne bom rekel, da je lahko priti do občutljivosti za človeka. Prav zato ne, ker živimo v svetu, kjer se strahote prodajajo kot gladiatorske igre. Navsezadnje tudi ne zato, ker je lažje živeti povsem neobčutljiv za vse. Lahko se brez slabe vesti prerineš, kamor želiš (tudi prek človeka, če je potrebno), preživiš brez čira na želodcu, ponoči mirno spiš. Vse ti je kot hladen kos mesa. Dokler ne ugotoviš, da si nekaj takega postal tudi sam.

Rekel bi, da je človekova odgovornost, da postane občutljiv. Da vidi stisko. Da čuti, kdaj je treba biti zraven in kdaj se je treba umakniti. Da čuti z drugim. Da mu je žal. Da se iskreno veseli. Da zna občudovati lepoto. Ne, to ni samo za mevže. To je stvar, ki jo iščemo vsi, pa si tega nočemo priznati, ker ni moderno pokazati, da smo kdaj šibki, nemočni, strti.

Kako do tega? Tako, da se najprej ustavimo. Da si vzamemo čas. Ne moremo biti in čutiti kot ljudje, če se obnašamo kot roboti. In da našim otrokom pokažemo, da se je treba za vsako stvar potruditi. Da stvari niso samoumevne. Da gredo skupaj z nami skozi žalost, tudi skozi trpljenje. Da se bodo končno z nami tudi veselili in videli lepo.

Čas je kratek. Sicer si bomo skupaj z njimi sami posekali korenine. In smokva, ki naj bi bogato rodila in razveseljevala svet, bo samo še kup šavja, ki je tu v čakanju, da segnije.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.