Preskoči na glavno vsebino

Pijancu v spomin


Kakó
bit’ hočeš poet, in ti pretežkó
je v prsih nosit’ al pekèl, al nebo?

Stanú
se svojega spomni, trpi brez miru!

(France Prešeren, Pevcu)

Takole vrhunsko, globoko je zapisal on, Največji med našimi poeti, ki ga še vedno imamo samo za … pijanca. Seveda, tudi za pesnika, morda kdo zna kitico ali dve Povodnega moža, Vrbo, tisti z boljšim spominom tudi Apéla s kopitarjem, morda gre kdo na kulturni praznik celo na kakšno recitacijo ali koncert, vendar pa se ob tem, da je zapisal Zdravljico, napitnico torej, vsaj potihem in naskrivaj nekoliko nasmehnemo. Prešeren je v narodovem spominu še vedno bolj pijanec kakor poet. Kakor je velikokrat pri ljudeh, da si jih zapomnimo bolj po napakah kot po vrlinah, bolj po govoricah kakor po dejstvih. »Kdo zna noč temno razjasnit’, ki tare duha?« Seveda, dejstva so dolgočasna. Toda kaj imamo od tega, da je eden največjih poetov, kar jih je stopalo po naših tleh, za nas pijanec?

Tudi sam sem pesnik, umetnik in natanko vem, kaj pomeni »v prsih nosit’ al pekèl, al nebo«, kdaj se mi zdi, da je pretežko biti tak človek, ki čuti veliko več od drugih, ki zmore edini od mnogih zaznati drget lista ob zahajanju sonca ali razlikovati odtenek nasmeha na obrazu, pa ga stvari ravno zaradi te občutljivosti veliko bolj prizadenejo kot kogarkoli drugega, tudi malenkosti, zaradi katerih bi kdo samo zamahnil z roko. Kdaj je dobrodošlo biti tak, rad imam, da nekoga presenetim s pesmijo, kdaj pa je tega preveč, človek ima premajhno dušo, da bi mogel nositi vse, kar stopi vanj, da bi mogel vse, kar mu nadene življenje, nesti na svojih ramenih. »Kdo ve kragulja odgnati, ki kljuje srcé od zore do mraka, od mraka do dne?« Nihče ne zasmehuje izgorelih ljudi, gotovo je zadaj nekaj hudega, težkega, si rečemo, nihče pa ne razume tistih, ki se ga zaradi te teže napijejo. Pa gre morda samo za dva različna načina »ventilov«, s katerimi lajšamo notranje bolečine. In ne, to ni moje odobravanje alkoholizma, pravim samo, da morda ni vsa resnica, tisto, kar vidimo, še manj tisto, kar slišimo.

Na začetku neke knjige, ne vem več, katere, sem prebral stavek – baje, da je Platonov – ki je šel nekako takole: »Bodi prijazen, kajti vsakdo, ki ga srečaš, bojuje težko bitko.« Ne poznamo ljudi, ki hodijo mimo nas. Domišljamo si, da jih, da jih razumemo glede na njihova dejanja, na njihov zunanji izgled, glede na to, kaj govorijo. A smo ljudje kot zvezde, kot drug drugemu povsem neznano vesolje, daleč od našega razumevanja. Dani drug drugemu za občudovanje, ne za razumevanje, za iskanje lepote, ne pomanjkljivosti. Iz strahu, menda, ravnamo drugače, in jih, kot divje živali, stlačimo v kletko naših predstav, od koder ne pojdejo, dokler ne postanejo taki, kakršne bi si želeli.

V tistih težkih večerih, ko se duša kakor morje vzdiguje in pljuska na obraz slane kaplje, ne potrebujemo besed. Samo tihe bližine, ki ji povemo pesem. Samo nekoga, s katerim bi gledala Orion.

(kolumna je bila objavljena v Ognjišču, februar 2020)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Velikonočni ogenj

Podolgovata meglica se je vlekla nad zaspano vasjo in tik čez njo je mežikalo jutranje sonce, ko sem še zaspan in krmižljav nekaj pred sedmo zjutraj stekel proti cerkvi. Pod zvonikom se je že nabrala množica fantov, ki so stali ob ognju in se greli, vsak s svojo domačo pripravo za raznašanje, nekateri so lesne gobe nataknili kar na žico, drugi smo si jih nadrobili na koščke in jih položili na dno preluknjane konzerve, podedovane od starejših bratov.  Nekje med zaspanostjo in veselim vznemirjenjem se je vlekel dim in silil v oči, vendar je bilo v mrzlem jutru tam vendarle prijetno toplo, zato smo ostali ob ognju in potrpežljivo čakali, da bo župnik nazadnje le poškropil tisti nenavadni, jutranji kres, ki ga je navsezgodaj pripravil Jožko Mežnarjev. Potrpežljivi smo morali biti, nihče ni smel prižgati ognja pred koncem. Čim pa je župnik zamahnil z roko in se je na razžarjenih polenih razgubilo tistih nekaj blagoslovljenih kapljic, smo kot sestradane živali planili na kres, da bi čimprej