Preskoči na glavno vsebino

Še en konjak, prosim!


Kavarna. Miza: marmor, mrzel, siv -
življenja otipljiva prispodoba -.
V kozarčku konjak; nizko izpod roba;
in lužica tam, kjer se je polil.

Prst čopič je in lužica paleta;
lenobno rišem: hišica, drevo,
nad hišo sonce, klopica pred njo
in roža, ki ob roži se razcveta.

In še stezica, ki drži od hiše,
in lepa žena, ki med rože leže …
A v tem natakar vljudno predme seže,
pobere vse in mizico pobriše.

In gledam ga, kako svoj pladenj nosi,
kako opleta sem in tja s prtičem
in skoraj žalostno za njim zakličem:
»Gospod natakar, še en konjak, prosim!«

Morda ste to Menartovo pesem (Croquis) prebrali nekoliko otožno. Tudi sam sem jo, ko sem se prvič srečal z njo v gimnazijskih klopeh, kakor mrzla prha je bila na vse moje sanjarije o življenju, ki se je komajda začelo razvijati, hrepeneti, sanjati: hišica, drevo, nad hišo sonce, klopica pred njo
in roža, lepa žena. Morda ne bo tako, kot si želim, morda življenje ne bo tako, kot ga pričakujem. Kot drevesa na robu zime sem bil, marca, ko se začnejo v naravi že pretakati sokovi, ne samo v koreninah pod zemljo, tudi navzgor švigajo, po vejah, vse do zadnjih končičev, na katerih naj bi se naredilo nekaj svežega, lepega, močnega, samozavesten cvet denimo, a se je tako pogosto in vedno bolj – kakor v tejle pesmi – na brstičih nabrala jutranja slana. Pobere vse in mizico pobriše. In jih opali v grenkobo.

Še vedno tuhtam, zakaj mora biti tako – in očitno mora, ker je tako prevečkrat in pri premnogih ljudeh, da bi šlo samo za naključje ali za rojstvo pod nesrečno zvezdo. Življenje daje človeku tolikokrat okušati grenkobo, ki je še največja takrat, kadar sanjaš najbolj pocukrano. Zakaj mora biti tako? Zakaj mora zaljubljenost, polno želja, zanosa in idej o prihodnosti, nekega dne obliti mrzla resničnost?

Kdo bo razumel žlahtnost, ki jo v človeku ustvari zmrzal, kot edinole marčevsko drevo? Kljub zmrzali njegovi sokovi ne nehajo teči navzgor, proti nebu, znova in znova poskušajo, čez trupla ubitih sanj, zdaj tako, zdaj drugače, dokler se nazadnje nek popek ne pretolče čez smrtne pasti, obstane in se razvije v krhko bitje. Zaradi njega na pomlad gledam vse manj romantično in jo vedno bolj razumem kot odločitev. O tem gre ta Menartova pesem, ne o zimi, o pomladi. O premagovanju smrti, ki jih je v življenju veliko, in o razumevanju, da so smrti in sanje, ki so omahnile v prepad, pravzaprav smerokaz življenju.

Vsaka šibkost, ki si jo priznam, vsak življenjski padec, vsaka nezanikana spomladanska slana je sporočilo: ne o tem, da bi se moral nehati truditi, ker nima smisla, marveč naj poskušam znova, le da v drugo smer, drugače, s popkom na neki drugi veji. Ker je življenje za tiste, ki zaradi neuresničljivosti sanj še ne nehajo sanjati, ampak so jih pripravljeni vedno znova na novo zrisati, dokler ne bi prišli do tistih, ki se skladajo z njihovim poslanstvom. Povejmo z Menartom, za tiste, ki so pripravljeni naročati konjak, dokler ne bi narisali za svoje življenje najprimernejše slike. Za tiste, ki so pripravljeni vrednote postaviti pred svoje želje.

Pomlad ni čakanje. Je iskanje. Je odločitev.

(kolumna je bila objavljena v Ognjišču, marec 2020)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j