Preskoči na glavno vsebino

Narava, neslišani evangelij


Imam neverjetno srečo, da pripadam eni od tistih družin, ki so se odločile svoje otroke »vzgojiti« za ljubitelje hribov in ostale narave. Ne zato, ker bi bil s tem pridobil na nekem »naravnem« čutu za potrebnost rekreacije in gibanja na svežem zraku. Tega se dandanašnji mladeniči navdušijo tudi ob ekranu ali pa v trgovskem centru, ko cedijo sline za brezhibnim trebuhom pred poletno sezono, hitro rastočimi bicepsi ali pa vsaj za novimi športnimi copati. Sploh pa taki navdušenci bolj ali manj narave v svojem zasledovanju cilja niti ne opazijo. Za dober ritem si v ušesa vtaknejo kako moderno poskočnico in nato zdrvijo na trimček za lepo postavo. Na vrhu pokadijo cigareto, spijejo pivo in se pijani od dosežka spet skotalijo v dolino.

Ko govorim o ljubezni do narave, ne govorim o tem. Govorim pa o tem, kako rad vstanem ob štirih zjutraj, ko gre za hribe, kako žalostno gledam skozi okno v lep sončen dan, ko sem pri obveznostih v hiši, in kako drugačen postanem, ko na gorski stezici zagledam sončni vzhod, ko s polnimi pljuči vdihnem vonj po mahu na sprehodu po izčrpavajočem sestanku, ko ne slišim drugega od ptičjega petja in čričkov, šumenja dreves in škrebljanja peska pod koraki. Ko se čudim nebu, polnemu zvezd.

Govorim torej o tem, kakšen pridem nazaj. Miren, srečen, vesel, zadovoljen. Tak, kot si človek želi biti večino časa. Narava da človeku tisto, česar mu ne more dati nobena knjiga in nobena psihološka seansa. In glede na to, kako veliko so dandanes vsega siti meščani pripravljeni plačati za spanje na senu ali za kidanje gnoja na kmetiji pod vršaci, glede na to, koliko popotnikov se odpravi na pešpot do Santiaga, je to očitno jasno vedno večjemu številu ljudi. Jasno, da smo z odmikom od narave izgubili nekaj bistveno človeškega. Pa vendar ljudje, ki samo stopijo v naravo, še ne pridejo drugačni iz nje. Ker ne spreminja samo njena tišina, ne spreminjajo črički, ptice, sveži zrak. Narava sicer daje, narava sicer govori, a le tistemu, ki je to pripravljen vzeti, ki ponudi roko, ki prisluhne, ki se ustavi in pusti, da ga česa nauči. Ponižen je treba biti v naravi, majhen, tih, kot učenec pred tihim učiteljem. Kajti šele tako se človek v naravi spremeni. Šele tako spet pride do tistega, kar je izgubil, ko se je odpovedal naravi. Ko zasliši, ko zagleda, ko se odprtih ust zave, da je narava najpristnejša podoba njenega Stvarnika.

Morda se tu začenja pot nove evangelizacije. Razmišljamo, kako spregovoriti o Bogu sodobnemu človeku, ne da bi nas kot tečne muhe v srdu odgnal, v govorici, ki bi jo sam tudi razumel. Toda pri tem so besede popolnoma nemočne, za Boga ni dovolj prepričljive besede, spektaklu je zapisan svet brez Boga. Človek se je namreč najbolj umaknil Bogu takrat, ko se je umaknil od narave, zato bo menda tudi edino, kar ga bo prepričalo, da potrebuje Boga, občutek, ki mu ga bo dala narava – in sam Bog po njej. Že stari Judje so to razumeli, razumeli, da je prva Božja govorica, ki smo je sposobni razumeti, tista, ki govori po stvarstvu. Da je prvi pristni občutek Boga prav tisto, kar je doživel prerok Elija na Horebu (1 Kr 19,11-13), veličastni občutek čudenja na vrhu gore. Dar. Edino, kar pri tem lahko storimo ljudje, je, da človeka naučimo brati ta evangelij brez črk, napisan v slehernem kotičku našega lepega sveta. Če povem drugače, da ga vzgojimo v sposobnosti občudovanja lepote. Vse ostalo bo naredil Bog, v to sem prepričan, prepričan zaradi lepote, ki se mi ponuja iz dneva v dan v obronkih nad mestom, in prepričan zaradi lepote tistih, ki jo zmorejo občudovati.

(kolumna je bila objavljena v reviji Cerkev danes, julij 2019)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Za limbar tvoj

Te dni so nam posebej pred očmi rane , tisočero Gospodovih ran, iz katerih lije kri in se spušča po umirajočem telesu, mnoge, neštevilne rane, ki so, kakor je rekel prav On (Mt 25,35-36), rane ljudi vseh časov, zaobjete v sveto telo, ki utrujeno in izmučeno visi na lesu človeških grehov, zločinov, napak. V opomin? V očitek? V dokaz, ki bi utemeljil primerno kazen? V odrešenje. Za limbar tvoj .  Vseeno je na Kalvariji mučno, v ozračju visi bolečina, zadušljivo je v tihi zameri in prizadetosti, nemi kriki prebadajo nebo, ker je nekaj narobe, ker je nekaj zelo narobe na tem njegovem telesu (1 Kor 12,27), ki še hodi po svetu. Cerkev greši in pada in krvavi in v njej je toliko stvari grešnih in napačnih. Ker smo v njej ljudje .  Toda to še ni opravičilo. Ni razlog, zaradi katerega bi samo zamahnili z roko in šli naprej. Morda smo jih že siti, vseh trpečih ljudi tega sveta, ki nam dnevno skačejo v pozornost, morda tudi že navajeni, pa vendar vsaka rana boli in kolikor prizadene tistega, ki j