Preskoči na glavno vsebino

Dan slepote


Črni petek je, black friday. Tako so Američani neformalno poimenovali dan po zahvalnem dnevu (Thanksgiving day), ko se v ZDA prične nakupovalna sezona pred decembrskimi (če jim lahko še rečemo božični, ne vem) prazniki. Tako se imenuje zato, ker na ta dan ponavadi trgovci iz rdečih številk (izguba) pridejo v črne, tiste, ki predstavljajo dobiček. Vendar se to ime izvirno nanaša na nekaj drugega. Za »črni petek« so namreč najprej razglasili dan velike finančne panike leta 1852 in vse odtlej je ta izraz postal tudi ime za dneve, ki so človeštvu prinesli kakšne velike katastrofe.

Zato je ta izraz za dan nenormalno velike potrošnje kar pravšen. Črni petek je resnično črn dan, ker je to dan, ko se človeku pred očmi povsem stemni. Popolna tema ga zagrne. Razen obljubljenih popustov in posledično še nečesa, kar bi imel, ne vidi nikogar in ničesar drugega. Sploh ne more razumno razmišljati, kot začaran je, vklenjen v verige, ki si jih nadene kar sam. Denar in obljubljena lastnina popolnoma prevzameta oblast nad njim, on pa se jima za to prisrčno zahvaljuje.

Resnično črn dan je. Ker danes še bolj kot druge dni postane tako zelo očitna človekova nemoč pred kapitalom in njegovo religijo, potrošništvom. Ne bom se spuščal v to, da ljudje pred prazniki v nakupovalnih vrstah postanemo kot živali. Niti med tiste žalostne prizore, ko se ljudje kot ponoreli drenjajo v trgovine. Še bolj kot to je izraz človeške teme nekaj drugega, tistega, kar stoji v ozadju teh in podobnih pojavov. Vsa naša sveta prepričanja in vsi razumski razlogi padejo pred enim samim popustom. Niste potrebovali novih hlač. Če vas ni omehčala njihova lepota ali modernost, vas bodo razorožili popusti.

Popusti so res izjemno učinkovito orožje. Vse pade pred njimi. Zaradi njih kar prostovoljno predamo svojo svobodo. Tako ne kupujemo več takrat, ko kaj potrebujemo, in tega, kar hočemo, temveč to, kar je znižano in takrat, kadar pride čas popustov. Če povem drugače: da kupujemo takrat, kadar se za to namesto nas odločijo trgovine, in da kupujemo to, kar drugi hočejo, da kupimo, ne pa tistega, kar bi sami potrebovali. Najhujša prevara pri vsem skupaj pa je naša končna ugotovitev, s katero si pomirimo vest, da se je splačalo in da smo prišparali. Zavedno si odrinemo misel, da največ prihranimo, ko ne kupimo ničesar … Posebno pa tistega ne, česar ne potrebujemo.

S to utišano vestjo je podmazano kolesje vsemogočnega kapitala. S tem in ničemer drugim. Zato se človekova svoboda ne začne s tem, ko si lahko nekaj kupi, ampak ko mu nečesa ni potrebno kupiti. Ko je sam gospodar svojih razlogov, prepričanj in dejanj. Vendar je do svobode dolga in težka pot. Sebe in svoje otroke prepričati v to, da nismo slabi ljudje, če ne kupimo vsega, česar si v tistem trenutku želimo, čeprav nam denarnica to omogoča, je ob vsej ponudbi resnično težko. Sam vidim, kako se mi ob sprehodu po trgovini prižigajo nove in nove želje, dotlej povsem tuje in nepoznane. Zato je morda na takle »praznik potrošnje« najbolje ostati kar doma in si obljubiti, da danes pač ne bomo kupili ničesar.

Seveda to ne bo rešilo problema. A vsaka pot se začne s prvim korakom. Ta je: vedeti, da zmoremo tudi brez nakupov. Da se da preživeti tudi z en dan starim kruhom. Da plašč iz lanske sezone še ni strgan, da je pravzaprav še zelo lep, ker smo pazili nanj. Da me imajo otroci radi ne zaradi bombonov in čokolade, ampak zato, ker sem z njimi. Ena sama odpoved odpre veliko vrat. In vsa so vrata do sreče. Ali do svobode, kakor hočete.

Komentarji

  1. "Najhujša prevara pri vsem skupaj pa je naša končna ugotovitev, s katero si pomirimo vest, da se je splačalo in da smo prišparali."

    Ironično je pa v bistvu to, da velikokrat niti prišparaš ne. Več kot enkrat je bilo razkrito, kako tik pred znižanjem trgovci navijejo ceno, potem pa dajo nanjo visok, prazničen popust, da je enaka kot pred podražitvijo. Ampak "splača" se pa marsikomu kljub temu. 😊

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Velikonočni ogenj

Podolgovata meglica se je vlekla nad zaspano vasjo in tik čez njo je mežikalo jutranje sonce, ko sem še zaspan in krmižljav nekaj pred sedmo zjutraj stekel proti cerkvi. Pod zvonikom se je že nabrala množica fantov, ki so stali ob ognju in se greli, vsak s svojo domačo pripravo za raznašanje, nekateri so lesne gobe nataknili kar na žico, drugi smo si jih nadrobili na koščke in jih položili na dno preluknjane konzerve, podedovane od starejših bratov.  Nekje med zaspanostjo in veselim vznemirjenjem se je vlekel dim in silil v oči, vendar je bilo v mrzlem jutru tam vendarle prijetno toplo, zato smo ostali ob ognju in potrpežljivo čakali, da bo župnik nazadnje le poškropil tisti nenavadni, jutranji kres, ki ga je navsezgodaj pripravil Jožko Mežnarjev. Potrpežljivi smo morali biti, nihče ni smel prižgati ognja pred koncem. Čim pa je župnik zamahnil z roko in se je na razžarjenih polenih razgubilo tistih nekaj blagoslovljenih kapljic, smo kot sestradane živali planili na kres, da bi čimprej