Preskoči na glavno vsebino

Poiščimo drugo besedo za »verouk«

Kriza posredovanja vere


Nikdar nisem preveč maral besede »verouk«. Stara je približno toliko kot naša predstava o tem, kaj naj bi ta beseda predstavljala. In mislim si, da večina od nas to besedo še vedno povezuje z neke vrste »poukom«, vred z vso negativno konotacijo, ki jo ta beseda nosi v sebi. Morda tudi zato, po mojem skromnem mnenju, mnogo najstnikov po birmi zapusti cerkvene klopi – ali župnišča, če smo bolj natančni. Radi se sprašujemo, zakaj je tako, duhovniki si s tem dajemo veliko opravka, še več, celo iščemo strategije, kako mlade »zadržati« v cerkvi, kar je že samo po sebi ironično, saj ne bi bilo treba nikogar nikjer »zadržati«, če bi se tam počutili domače ali če bi čutili, da nekaj takega v svojem življenju potrebujejo. Vendar ne. In verjetno imajo dobre razloge za to. Ker tudi tisti, ki ostajajo, ne ostajajo kar tako. Zadaj so neki razlogi, vedno. Zato se mi na trenutke dozdeva, da smo glede vere, kakor jo dojemajo mladi in otroci, preprosto nekje zgrešili.

Prvič, občutek imam, da je krščanstvo za mlade in otroke samo še ena obšolska dejavnost. Tudi verouk. Ne vem, zakaj je tako, morda to izvira še iz tistih časov, ko je bila to edina stvar ob šoli oz. delu. Danes imajo teh »poukov« in naukov, vseh ostalih krožkov, treningov in tečajev povsod dovolj. In otroci, posebno najstniki, pač v svojem natrpanem dnevu nočejo še enega predavanja, ki nasproti vsem ostalim (veliko bolj spektakularnim) ponudbam glede zanimivosti teme gladko pogori.

Drugič, ker je vera postala skupek nekih pravil, se je želijo čim prej osvoboditi, dovolj je namreč vseh ostalih obveznosti in ukazov. In ker je danes vsakršna avtoriteta v krizi, je potemtakem v krizi tudi avtoriteta krščanskih pravil. V svetu, kjer je vse dovoljeno, jih ne potrebujemo. Razen, če jih razumemo kot življenjsko pomembna.

In tu pridemo do tretje, verjetno najtežje domneve. Mladi morda zapuščajo Cerkev predvsem zato, ker z vero kot tako nimamo kaj početi, in sicer zato, ker smo jim jo prikazali kot popolnoma neživljenjsko. Dokler ostajamo na ravni (prevelike) abstraktnosti – in to radi počnemo – dokler nima vera resničnega odtisa v neki realni situaciji, v neki kruti vsakdanjosti, vse dotlej je ne potrebujemo. Mogoče je vse res, Jezus pa to, ampak kaj naj s tem v »resničnem življenju«, tistem izven cerkve, tistim zunaj svetih knjig?

»Verouk« pač ne more in ne sme biti nek pouk, ne trening, ne zgolj tečaj za osebnostno rast. Z vero je tako, da se je ne da strpati v obrazce, v zapovedi in prepovedi, v paragrafe, ne moreš se je naučiti kot fizikalnih formul ali sklanjatev. Niti ni vera skupek lepih zgodb in priporočil za dobro življenje. Vera je odnos in vera je način življenja. In bolj kot da se je učimo, jo iščemo, kot vse ostale odnose, kot naše življenje, ki ga uresničujemo preprosto tako, da ga živimo. In tudi vero je treba najprej živeti. Vse ostale stvari pa samo pomagajo, da vemo, kako to storiti.

Mislim si, da si mladi želijo krščanstva, ampak pravega krščanstva, takega, ki človeku pomaga. Radi bi videli ljudi, ki so zaradi svoje vere, ki so zaradi tega, ker so krščeni, drugačni, da so nekdo, ki vere ne živi zaradi varnosti, principa ali tradicije, ampak ker jo v svojem življenju potrebuje. Potrebuje, da bi kot človek preživel. Ker ne moremo brez upanja, brez bližine, brez ljubezni, brez dobrote, brez veselja, brez neke trdnosti v svojem življenju. Z »veroukom« želimo otrokom to povedati, to pokazati, to z njimi živeti: da vse to že imamo. Da imamo Nekoga, ki nas ima rad. In da želimo skupaj najti pot do Njega. To je »verouk«. Če morete, predlagajte boljšo besedo.

(objavljeno v reviji Cerkev danes, oktober 2019)

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

Velikonočni ogenj

Podolgovata meglica se je vlekla nad zaspano vasjo in tik čez njo je mežikalo jutranje sonce, ko sem še zaspan in krmižljav nekaj pred sedmo zjutraj stekel proti cerkvi. Pod zvonikom se je že nabrala množica fantov, ki so stali ob ognju in se greli, vsak s svojo domačo pripravo za raznašanje, nekateri so lesne gobe nataknili kar na žico, drugi smo si jih nadrobili na koščke in jih položili na dno preluknjane konzerve, podedovane od starejših bratov.  Nekje med zaspanostjo in veselim vznemirjenjem se je vlekel dim in silil v oči, vendar je bilo v mrzlem jutru tam vendarle prijetno toplo, zato smo ostali ob ognju in potrpežljivo čakali, da bo župnik nazadnje le poškropil tisti nenavadni, jutranji kres, ki ga je navsezgodaj pripravil Jožko Mežnarjev. Potrpežljivi smo morali biti, nihče ni smel prižgati ognja pred koncem. Čim pa je župnik zamahnil z roko in se je na razžarjenih polenih razgubilo tistih nekaj blagoslovljenih kapljic, smo kot sestradane živali planili na kres, da bi čimprej