Preskoči na glavno vsebino

Moč dotika

»Če se rodimo slepi ali nemi, bomo preživeli, če ne deluje naš čut za dotik, tega nismo sposobni,« pravi Martin Grunwald, raziskovalec tipa na Univerzi v Leipzigu.

Pred stotimi leti je v ameriških sirotišnicah 99% dojenčkov umrlo pred svojim sedmim mesecem življenja. To so bili nezaželeni otroci, ki so jih pustili v oskrbo tem ustanovam. Šlo je za moderne institucije, ki so tem otrokom zagotavljale tako antiseptično okolje z dobrimi zdravniki kot tudi primerno hrano za njihov normalni telesni razvoj. Otroci pa so vseeno umirali: ne zaradi pomanjkanja hrane ali bolezni, temveč zaradi pomanjkanja dotika. Odkrili so, da je pomemben dejavnik, ki vpliva na visoko smrtnost v sirotišnicah, pomanjkanje osebja. Ko so zaposlili dodatne negovalke, ki so imele na voljo dovolj časa, da so otroke pestovale in se igrale z njimi, se je smrtnost močno znižala.

Z raziskavami so šli še dlje. Ugotovili so, da so se otroci, ki so jih trikrat dnevno po petnajst minut masirali ali jih preprosto samo držali v rokah, ob enaki hrani kot drugi otroci njihove starosti, rasli hitreje, pridobivali na teži in hitreje zapustili inkubator. A ne samo oni. Tudi t.i. bolnišnični prostovoljci, upokojenci, ki so darovali svoj čas za pestovanje in masiranje teh otrok, popili manj kave, manjkrat potrebovali zdravnika, pridobili na samozavesti in redkeje zapadli v simptome depresije.

Ste vedeli, da se človek pravzaprav rodi še nerazvit, ker bi bila drugače njegova glava prevelika za rojstvo skozi porodni kanal? Ko se rodi, tako človek še ne more videti, ne razlikuje zvokov, v nasprotju z živalmi traja še skoraj leto preden shodi. Zato njegova komunikacija poteka večinoma preko kože, kot v maternici. Tudi kasneje se to jasno vidi, saj vse, kar dobi v roke, ponese v usta, da stvar občuti. Od tod velik pomen dotika za človeka, ki lahko tudi vpliva na njegovo dojemanje življenja. Znano je, da so otroci, ki so bili v otroštvu prikrajšani za dotike, ljubkovanje, nežnost, večinoma zapadli v agresivno in nasilno obnašanje. Seveda ne gre sklepati, da je to edini razlog. Je pa mogoče, da je prav to pogojevalo njihove življenjske odločitve in reakcije v kočljivih situacijah, ki so jih gledali predvsem skozi svojo izkušnjo ljubljenosti v družini.

Vendar dotik kot nekakšno sredstvo komunikacije ni pomemben samo v otroštvu, marveč skozi celotno človekovo življenje. Skozi dotike tistih, ki nas imajo radi, namreč dobivamo veliko bogastvo: ne samo v neverbalni govorici, marveč predvsem v občutkih, ki jih ta govorica v nas sproža – pomiritve, sprejetosti, varnosti in zadovoljstva.

Vendar pa je sporočilnost dotika od kulture do kulture različna. V zahodni Evropi je denimo nekaj povsem običajnega, če si ob srečanju stisnemo dlani. Na Japonskem se denimo samo priklonijo daleč drug od drugega, v sredozemskih deželah stisk roke ne zadostuje, marsikdaj sta »potrebna« še objem in poljub.

Naši kulturi seveda pritiče dotikanje, ki se močno navezuje na to, kakšen odnos imamo z osebo, ki se je dotikamo s svojimi dlanmi. Če gre za tesne prijatelje, sozakonca ali bližnje sorodnike, je seveda objem, poljub, trepljanje in še kaj temu podobnega, gotovo izraz ljubezni in naklonjenosti, ki ga želimo pokazati svojim dragim. Nebesedni signali so namreč v neposredni komunikaciji enakovredni, včasih pa celo do petkrat močnejši ali izrazitejši od besednih sporočil.

Dotik pa lahko v medosebnih odnosih učinkuje tudi negativno. Lahko ga namreč dojamemo tudi kot agresivnost, poseganje v našo osebnost in podobno. Največkrat dajemo tak vtis, če je naš dotik neka prisiljena gesta, ki vzbuja nelagodje pri ljudeh, s katerimi se ne poznamo dovolj dobro. V takih primerih vsaj za našo – sicer kontaktno – kulturo širša komunikacija z dotikom ne pride v poštev. Rokovanje v takih primerih povsem zadostuje, saj lahko tudi z njim pokažemo poštenost, zanesljivost, odkritost, spoštovanje, naklonjenost.

Kljub temu ne moremo mimo občutka, da je kultura dotika v našem času zelo nizko. »Psihologi razlagajo, da postaja sodobna družba vse bolj fobična na dotike in sploh kakršne koli posege v intimnost. Gre za odziv na preveliko »obljudenost«, gostoto odnosov z ljudmi, kaotičnost in stresnost življenja. Zaradi vsega tega smo izgubili pravi občutek ugodja, ki nam ga daje dotik.« (www.osebnost.si)

Že dvanajstletni Američani se tako izogibajo telesnim stikom s prijatelji, ker jih sprejemajo bolj kot poskus agresije kot prijateljstva. Zaradi strahu pred obtožbo spolnega nadlegovanja se ljudje v ZDA dotikajo vedno manj. Posledica tega sta naraščajoče nasilje in agresivnost. In ne samo v ZDA, tudi v nekaterih evropskih državah je telesni dotik med ljudmi na najnižji zgodovinski točki. »Še nikoli se nismo tako malo dotikali kot danes,« opozarja Charles Spence, profesor psihologije v Oxfordu, ki je leta 2005 objavil študijo o propadanju čuta za dotik. Njegov povzetek: nesluten razcvet wellness industrije je poskus modernega človeka, da bi potešil svojo lakoto po dotiku.

Pa vendar nismo pozabili na dotik. Človeku je prirojen. Pri tem se izloča hormon oksitocin, ki povzroča občutek sreče in zadovoljstva. Žal se ta, tudi če ga je naenkrat veliko v telesu, v njem zadržuje le nekaj minut. Zato velja priporočilo, da je treba vajo pogosto ponavljati. Znanstveniki trdijo, da tudi odrasli potrebujemo vsaj štiri objeme na dan. Ti nas ne le osrečujejo, temveč uravnavajo naš krvni tlak, znižujejo stres, spravijo v pogon imunski sistem in izboljšajo spanec. Ni namreč boljšega zdravila v hudih časih, kot je imeti ob sebi ramo, na katero se lahko naslonimo, in roko, ki se je lahko oprimemo.

(viri: www.bambino.si; Ona, 2.6.2009; www.osebnost.si; http://benbenjamin.net/pdfs/Issue2.pdf)

Komentarji

  1. Ta post mi je všeč. Hvala!

    OdgovoriIzbriši
  2. Skrbnik spletnega dnevnika je odstranil ta komentar.

    OdgovoriIzbriši
  3. Živimo v času individualizma, ko se dotikamo prek spleta. Pozabljamo pa na pristni človeški način.
    Ljudi izolirati in zavajati je cilj oblastnikov. Tudi nova (prašičja) gripa je bila proizvod farmacevtskega lobuja, da prodajo zaloge zdravil. Prepovedali so stike z ljudmi, ki so prihajali iz Mehike. To mi je pripovedovala sorodnica iz ZDA, Kentucky. Tam uči mehiške otroke in črnke. Ti postajajo večina poleg Kitajcev v ZDA.
    Evropejci in Američani poznamo KULTURO SMRTI. Žal, vendar upajmo kristjani.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ljubezen do konca

Skazal je svojim ljubezen do konca . (Jn 13,1)  Jezusu ni moglo biti prijetno pri mizi. To je bil namreč že trenutek, »ko je bil hudič Judu, Simonovemu sinu, Iškarijotu, v srce že vdihnil, naj ga izda« (Jn 13,2). Tudi v drugih je bilo nekaj podobnega, zato mu ni moglo biti prijetno. Kajti tako je vedno, ko je med nami napeto, ko so med nami jeza, strah, užaljenost, zamera, prizadetost. Take stvari se čutijo, tudi če se nič ne reče, tudi če nihče ne besni naglas, ker take stvari od znotraj razdvajajo skupnost. Vsak se začne umikati vase, v svoje misli, v svoja prepričanja, okoli sebe gradi utrdbo in ni prostora za nič in nikogar.  Razpadanje  Jezus je čutil vse to. In je vedel, da njegova skupnost nevidno razpada. Tega pa ni smel dopustiti. Skupnost je zanj sveta stvar, ker smo samo zaradi nje ljudje še ljudje, in zato tako pomembna, da vanjo postavi edini kraj, kjer se lahko z njim srečamo do konca časov, da, prav v tej skupnosti, v kateri ima vsakdo dovolj razlogov, da bi zbežal od nj

Pustiti se premagati ljubezni

Svetloba slavno vstalega Kristusa naj prežene temine srca in duha! (iz bogoslužja velikonočne vigilije)  V današnjem jutru poti vseh ljudi, ki v svoji človeški slabotnosti usmerjamo svoje korake h grobu, k smrti, k uničenju, prestreže njegova šokantna praznina , nepričakovano presenečenje, ki nas ustavi in obrne v drugo smer. Bog je, ki v to našo temo greha, napuha, sebičnosti potiho stopa kakor luč, kot druga , alternativna možnost , da bi tako okrušil zaverovanost v lasten prav, v lastne rešitve in poglede. »Kaj pa, če nimaš prav?«  Nujni poraz Glas, ki pretrga našo slepoto, je zato tako odrešilen, ker je neizprosno drugačen od naših predstav, ker je možnost, ki je nismo predvideli, ki se nam ne zdi mogoča, morda niti pravilna ne, možnost, ki si je tudi ne želimo, ki se je kakor žene v tem našem grobu bojimo: »Stopile so ven in zbežale od groba. Trepetale so in bile vse iz sebe. In nikomur niso nič povedale, kajti bale so se.« (Mr 16,8) Se nam pač upira, ker je zato, da bi dopustili

Tone Pavček, Take dežele ni

Lepa je moja dežela. Bridkosti polna. Sèm je stvarnik sejal nemir in lepoto, ki je skoraj popolna, in žalost, kot je ni na svetu nikjer. Nikjer ni zemlja tako skromna in radodarna, nikjer ne pride lastovka tako hitro na jug, nikjer ni nikoli tako bledikava zarja skozi stoletja ohranjala up. Nikjer trave z Jurijem, svojim patronom, ne veseljačijo tako dolgo v jesen in nikjer ne kriče še pod betonom o zelenem spominu svojim ljudem. Nikjer niso hoste tako skrivnostne z brezni in grapami, ki jih je zlo polnilo s trupli, da njih belo okostje sije potomcem v neprijazno temò. Lepa je moja dežela. Lepa do muke. Samo tu gruli prsteno grlo rim. Samo tu so tudi groze manj hude. Samo tu lahko živim.

I. Minatti, V mladih brezah tiha pomlad

V mladih brezah tiha pomlad, v mladih brezah gnezdijo sanje - za vse tiste velike in male, ki še verjejo vanje. Za vse tiste, ki jim nemir v očeh zasije ob prvem pomladnem cvetu, za tiste, ki se srce razboli jim, ko dež zašumi v marčnem vetru, za vse, ki dolgo dolgo v večer na oknu zamišljeni preslonijo in sami ne vejo, kaj čakajo in po čem hrepenijo. O, v mladih brezah je tisoč sanj, pomladi in zastrtih smehljajev, kot v pravljicah Tisoč in ene noči iz daljnih, prečudnih krajev. O, v mladih brezah je tisoč življenj za vse tiste, ki ne znajo živeti in le mimo življenja gredo kot slepci in zagrenjeni poeti.

Potruditi se

Ne zgodi se več poredko, da mi med brskanjem po socialnem omrežju pride pred oči vabljiv naslov: »Kako shujšati brez truda.« Namenoma je tak, seveda, da bi pritegnil pozornost, kako tudi ne, saj lepo utemeljuje najpopularnejšo misel današnjega sveta, ki se razodeva tudi v bitcoinih in podobnih hitrih zaslužkih: kako dobiti čim več s čim manj truda oz. izgube. Glavna prioriteta našega sveta je pač dobiček . In čim hitrejši je, tem bolje. Trud je pri tem zgolj ovira.  Ne bi šlo za tako velik problem, če ne bi podobno miselnost začeli tudi živeti , jo torej uporabljati v svojih odnosih: dobiti čim več za čim manj truda. Ali še bolje: dobiti, ne da bi bilo treba kaj dati. In tega se tako v odnosih kot tudi v finančnem svetu ne da drugače kot z goljufijo : nekdo mora nekaj izgubiti, da lahko ti nekaj pridobiš oz. zaslužiš na njegov račun. Tako je z vsem, kar je pridobljeno na lahko. »Je pač najemnik in mu za ovce ni mar.« (Jn 10,13) Opeharjeni ljudje pa drug drugega gledamo s strahom in nej